Vesti > Srbija

OSVETLIO JE ČOVEČANSTVO: Dan TESLINOG ROĐENJA u okviru Nacionalne kampanje

Na skupu će govoriti Mark Alesi, direktor Teslinog naučnog centra Vordenklif, i Dejvid Vujić iz tima sedam srpskih inženjera misije Apolo 11

Izvor: K1info/Tanjug

09/07/2023 > 11:55

podeli vest:

OSVETLIO JE ČOVEČANSTVO: Dan TESLINOG ROĐENJA u okviru Nacionalne kampanje
Foto: Tanjug/Sava Radovanović


Dan rođenja Nikole Tesle i Nacionalni dan nauke, 10. jul, u Srbiji će sutra biti obeležen u Savezu inženjera, čiji je Tesla postao član 1892. godine prilikom jedine posete Beogradu, i to svečanom akademijom u okviru Nacionalne, strateške kampanje osam decenija kulture sećanja na jednog od najvećih umova čovečanstva.

Na skupu u Domu Nikole Tesle govoriće između ostalih Mark Alesi, direktor Teslinog naučnog centra Vordenklif (TSCW) sa Long Ajlenda, jedine preostale Tesline laboratorije, i Dejvid Vujić iz tima sedam srpskih inženjera koji su učestvovali u misiji Apolo 11, slanja prvog čoveka na Mesec.

- Izuzetna je čast što su dve osobe, koje se godinama bave Teslom, došle u Srbiju na poziv MSP, kako bi zajedno obeležili dan rođenja jednog od najvećih umova čovečanstva - rekla je za Tanjug nacionalni koordinator kampanje, ambasador Ljiljana Nikšić.

Dodala da će skup otvoriti ministarka rudarstva i energetike Dubravka Đedović.

Nikšić je navela da Nacionalna kampanja, koju je šef diplomatije Ivica Dačić proglasio 12. januara, na dan kada je 1895. najslavniji naučnik srpskog roda osvetlio čovečanstvo i u pogon pustio prvu hidroelektranu na svetu na Nijagarinim vodopadima, ostvarila već brojne rezultate.

- Pokrenuli smo 11 Tesla brendova i tri incijative nazvane po imenu tog gorostasa čovečanstva. Među incijativama je i jedna inženjerska o podizanju Tesla parka, Tesla lenda. U vatrometu ideja i inicijativa su i one za podizanje Teslinog tornja i osnivanje prvog Međunarodnog Tesla komiteta za dodelu kosmopolitiske Tesla nagrade kao ekvivalentu Nobelovoj nagradi. To je posebno važno i kada se uzme u obzir da je srpska dijaspora ugradila sebe u tehnički napredak čovečanstva - rekla je nacionalni koordinator strateške kampanje.

Tesla ambasadori

Ona je kazala da nije bitno da li će sve ideje biti realizovane ove godine, posebno kada znamo da su neke inicijative, poput izgradnje Hrama Svetog Save, završene posle jednog veka.

- U MSP smo povodom strateške kampanje - "Tesline godine - Teslinog naroda" napravili Tesla diplomatski pasoš i ministar Dačić uveo je zvanje Tesla ambasadora - podsetila je Nikšić.

Navela je da su ta prestižna zvanja do sada poneli Dejvid Vujić, Zubin Mehta, Novak Đoković, Bobi Marjanović, i niz drugih ličnosti poput Džeka Dimića, Jadranke Jovanović, Den Tane, Dejana Ilića...

Foto: Tanjug/Tara Radovanović

Dejvid Vujić

Najmlađi ambasador je, kako dodaje, Rid Ben sa Prinston univerziteta, stažista u Beloj kući, koji je organizovao dolazak orkestra sa Prinston univerzieta, a čiji je dirigent - maestro Majkl Prat, takođe postao Tesla ambasador.

Pokrenuli smo važnu stvar kojom u fokus ne stavljamo samo Teslu kao naučnika koji je postavio temelj modernog sveta, već kao čoveka vanserijskih principa, kazala je ona.

Podsetila je da je globalni brend napravio Ilon Mask, a da MSP kampanjom šalje i poruku o vezi srpskog i američkog naroda, trendsetovanja Tesla stila u moralnim principima, ponašanju, oblačenju...

- Tesla je, između ostalog, i čovek vanserijskih principa, gorostas čovečanstva, i važno je boriti se za očuvanje kulture sećanja na njega iz svih uglova, jer Tesla je stub identiteta srpskog naroda i ne samo srpskog već i Teslinog naroda - Srba i Amerikanaca - rekla je Nikšić.

Podseća da je "Teslina godina - Teslinog naroda" deo strateške kampanje srpske diplomatije u čuvanju identiteta našeg naroda.

- Kampanju prati upečatljiva poruka "Tesla - energija mira" - rekla je Nikšić.

Foto: Tanjug/Sava Radovanović

Ljiljana Nikšić, nacionalni koordinator kampanje

Naglasila je da je kampanja osmišljena prema modelu one koju vodi Ministarstvo za strateška pitanja i javnu diplomatiju Izraela, uz kombinovani američki i francusko-nemački model javne diplomatije.

- Svaki ambasador Tesle nosilac je još jednog brenda - specijalnog Tesla diplomatskog pasoša Republike Srbije, u kome je naznačeno i 30 datuma koji se obeležavaju. Uz sve to uklopljena je i "Teslarica", literarna darovnica, načinjena kao zbirka pesama posvećenih Tesli, koju je promovisalo Udruženje književnika Srbije - rekla je Nikšić.

Očuvanje lika i dela Tesle

Kazala je da "Teslaricu", u čiju je promociju bio uključen i Matija Bećković, prati bilten "Tesla", zbirka novinskih članaka o našem, a svetskom pronalazaču naizmenične struje, ocu robotike, Udruženja novinara Srbije.

Od brendova, a u izradu nekih od njih uključeni su i najstarije zanatlije poput bombondžije Bosiljčića i parfemdžije Jovanova, izdvaja se "Tesla in Vino Veritas", na kome je naznačeno "geografsko poreklo Srbija", omiljene arome Tesle, koji je voleo vina.

Teslino vino, povodom 142 godine srpsko-američkih odnosa, ministar Dačić uručio je početkom februara u Stejt departmentu zameniku pomoćnika državnog sekretara SAD, specijalnom izaslaniku Kosovo Gabrijelu Eskobaru.

Pored vina tu je i "Teslowacha" koju je napravio Dejan Ilić, bivši savetnik nemačke vlade, naučnik iz oblasti fizičke hemije kog mnogi smatraju "ocem litijumske baterije", koji je u karijeri sarađivao i sa Stivom Džobsom.

U kampanju su uključeni i Beogradski univerzitet, Univerzitet Prinston, Er Srbija, udruženja književnika i novinara, Savez inženjera i tehničara, modna, vinska, konditorska industrija, kao i dragocene radionice starih zanata.

- Ovaj društveni aktivizam na očuvanju lika i dela Tesle, kao jednog od ključnih identitetskih stubova nacije, ima nemerljivu vrednost za budućnost Srbije. MSP je koordiniralo i objedinjavalo napore pojedinaca i institucija, nije finansiralo nijedan brend, ali će ih naša administracija, svakako, pribavljati za reprezentaciju - kazala je ambasador Nikšić.

Ostavite komentar