Ekonomija > Biznis

MRAČNA TAJNA KOKA-KOLE! Šta globalni gigant pokušava da sakrije?

Poznati polarni medved treba da simbolizuje čistoću i magiju brenda, ali...

Izvor: K1info

Autor: Mina Duduković

24/10/2024 > 13:52

podeli vest:

MRAČNA TAJNA KOKA-KOLE!  Šta globalni gigant pokušava da sakrije?
Foto: Shutterstock


Reklame za brend "Coca-Cola" već više od veka prikazuju sliku radosti, magije i osvežavajućih trenutaka, a oduševljavaju celu planetu.

Međutim, iza te vesele slike krije se jedna mračna stvarnost.

Zastrašujuča priča dolazi iz sela u Meksiku, gde se Koka-Kola smatra svetim pićem. To piće je tamo veoma poštovano, a gotovo svi meštani pate od dijabetesa zbog njegove prekomerne konzumacije. Neverovatno je da je u tom selu lakše pronaći Koka-Kolu nego flaširanu vodu, iako je upravo kompanija odgovorna za isušivanje lokalnih izvora vode, ostavljajući mnoge četvrti bez redovnog pristupa vodi.

Međutim, ova priča je samo vrh ledenog brega otkriva portal TRT.

Coca - Cola je globalna sila koju prepoznaje 94 odsto svetske populacije. Osnovana 1886. godine, sada poseduje više od 500 brendova i prodaje hiljade proizvoda u više od 200 zemalja.

Zamislite da svakog dana probate po jedan proizvod "Coca-Cole", trebalo bi vam gotovo 11 godina da probate sve. Ova kompanija ostvaruje veći godišnji prihod od dve trećine zemalja sveta.

Poznati polarni medved treba da simbolizuje čistoću i magiju brenda. Ali, da li je to ironično?

Stanište polarnog medveda ubrzano nestaje zbog klimatskih promena, na koje "kokakoline" operacije značajno utiču. Samo u 2020. godini emisije ugljendioksida koje je kompanija proizvela bile su ekvivalentne 3.241.996 putničkih vozila koja voze cele godine.

I to je samo početak. "Coca-Cola" već pet godina zaredom nosi titulu najvećeg svetskog zagađivača plastikom. Uprkos obećanjima kompanije, samo 9 odsto plastike proizvedene od 1950. reciklirano je globalno. Do 2050. godine, stručnjaci predviđaju da bi u okeanima moglo biti više plastike nego ribe.

U međuvremenu, 58 postrojenja za flaširanje ovog napitka u Indiji pogoršalo je nestašice vode tokom teških suša u toj zemlji.

Manipulisanje naukom i zdravljem

Ali ekološka šteta je samo jedan deo priče. "Coca-Cola" je takođe bila umešana u obmanjujuće prakse da zaštiti svoju zaradu. New York Times je 2015. otkrio da je "Coca-Cola" finansirala naučnike kako bi skrenula pažnju sa slatkih napitaka kao uzroka gojaznosti, uprkos neospornim dokazima o štetnosti prekomerne konzumacije. Čak su manipulisali zvaničnicima u američkom Centru za kontrolu i prevenciju bolesti (CDC) i pokušali da uteču na Svetsku zdravstvenu organizaciju (WHO) da promovira pogrešne narative o zdravlju.

Čak ni deca nisu bila pošteđena. "Coca-Cola" je finansirala studije koje su pogrešno povezivale gojaznost u detinjstvu s nedostatkom fizičke aktivnosti, umesto s prekomernim unosom šećera.

Iza veselih reklama i prepoznatljivih logotipa, stvarnost Coca-Cole daleko je od magične. Od uništavanja životne sredine do kršenja radnih prava i rasne diskriminacije, globalni uticaj ove kompanije ostavio je trag štete.

Je li "Coca-Cola" prava "magija" ili nešto mnogo mračnije? Vi odlučite i pišite nam u komentarima.

BONUS VIDEO:

Ostavite komentar