Ekonomija > Čuvarkuća

Ako imate LOVE - može i BRŽE OD ZVUKA: Od Njujorka do Pariza za samo 90 minuta?

Prvi korak na dugom putu ka smelom cilju je izgradnja aviona koji može da preveze 20 putnika hipersoničnom brzinom

Izvor: K1info/b92.net

26/08/2023 > 00:46

podeli vest:

Ako imate LOVE - može i BRŽE OD ZVUKA: Od Njujorka do Pariza za samo 90 minuta?
Foto: Unsplash.com


Ukoliko se realizuje ovaj ambiciozni projekat da se od Njujorka do Pariza putuje samo sat i po vremena, cena avionskih karata bi bila iznad 10 hiljada dolara. Plan je daleko od ostvarenja, ali ima zeleno svetlo Pentagona.

Do sada, nijedna startap firma koja je pokušala da pokrene supersonično putovanje nije otišla daleko, tačnije nije se "makla sa piste".

Prvi korak na dugom putu ka smelom cilju je izgradnja aviona koji može da preveze 20 putnika hipersoničnom brzinom – pet puta brže od zvuka, ili 6,195 kilometara na sat, zamisao je direktora "Hermesa" Ej Džej Piplika i njegovih suosnivača. Drugim rečima, od Njujorka do Pariza stiglo bi se za 90 minuta, a ne za sedam i po sati koliko danas traje regularan let. 

- Poslovni izazovi su pravi teški problemi. Nećete tako lako prikupiti milijarde dolara za razvoj putničkog aviona - kaže Piplika za magazin "Forbs". 

Takođe, "Hermes" je dobio ugovor od 30 miliona dolara od Američkog vazduhoplovstva koji će ići na izgradnju i upravljanje tri verzije aviona. Prvi let je planiran za 2024. godinu, a Piplika očekuje da će ukupni troškovi razvoja biti ispod 100 miliona dolara. 

Ako uspe, dok "Hermes" počne da gradi svoj planirani avion "Halkion", Piplika kaže da će uzastopno izgraditi šest do deset prototipova "Kuarterhausa" i "Darkhausa" i da će se pronaći rešenja za mnoge tehničke nepoznanice letenja velikom brzinom. 

- Ljudi imaju oko 30 minuta iskustva vožnje preko 4 maha sa avionima koji koriste kiseonik za sagorevanje goriva - kaže Piplika. 

Kada se sva testiranja završe, očekuje da će imati flotu hipersoničnih dronova koji će zarađivati solidan prihod obavljajući misije Ministarstva odbrane SAD-a. 

Cilj "Hermesa" je da avioni budu u upotrebi sredinom 2030-tih, ali stručnjaci smatraju da je ovaj plan neverovatno težak. 

Avion postaje supersoničan kada premaši brzinu zvuka, ili jednog maha, ali ne postoji određena brzina kojom počinje hipersonična teritorija. Definiše ga posebna dinamika i kako se brzine povećavaju preko 5 maha, toplota počinje da izaziva hemijske reakcije u vazduhu oko vozila. Kiseonik i azot se dele na pojedinačne atome i mogu da reaguju sa samim avionom. Letelica više ne leti u vazduhu koji ju je okruživao na pisti. 

- To je miks različitih gasova i najverovatnije je različita na svakoj tački vozila zbog varijacija temperature i pritiska. Pri većim brzinama, deo gasa se može pretvoriti u plazmu - kaže Madalena.

Kongres je Pentagonu dao 5,8 milijardi dolara u fiskalnoj 2023. godini predviđenih za preko 70 hipersoničnih programa. To je daleko više u odnosu 2016. godinu kada je za ovakve programe bilo predviđeno pola milijarde. 

Zamišljeni avion od 20 putnika koji ide brzinom od 5 maha mogao bi da ima cenu karata iznad 10.000 dolara, prema studiji "Spejs Vorks". 

"Forbs" navodi da je Pentagon poznat po tome što eksperimentiše sa novim tehnologijama, a zatim menja pravac. Nakon naglog povećanja potrošnje na razvoj hipersoničnog oružja u Trampovoj administraciji, kritičari se pitaju da li će se isplatiti.

- Letelice bi mogle biti za trećinu skuplje od balističkih projektila istog dometa - zaključila je Kongresna kancelarija za budžet u januarskom izveštaju. 

Madalena kaže da je dobro što startapi poput "Hermesa" privlače pažnju i kapital uzbudljivim dizajnom aviona, ali daleko od reflektora, druge kompanije i naučnici tiho rade na komponentama koje će omogućiti hipersonični let. "Nije da uspeh našeg hipersoničnog programa zavisi isključivo od nekoliko startapa", naglašava naučnik.

Ostavite komentar