Ekonomija > Čuvarkuća

Koliko košta reč SRBIJA u nazivu firme: Patriotizam IMA CENU, ali nije dozvoljeno baš svima da je plate!

Ovo pravo našoj zemlji od nedavno imaju samo određena privredna društva i to one firme koje plate taksu od oko 658.000 dinara

Autor: K1info/RT.RS

06/10/2024 > 12:04

podeli vest:

Koliko košta reč SRBIJA u nazivu firme: Patriotizam IMA CENU, ali nije dozvoljeno baš svima da je plate!
Foto: Pixabay.com


Vlasnik svake radnje ili restorana mogao je nekad na tabli da istakne ime države u kojoj je pokrenuo biznis, ali ovo pravo u Srbiji od nedavno imaju samo privredna društva i to one firme koje plate taksu od oko 658.000 dinara, odnosno nešto više od 5.500 evra.

Frizerski saloni, obućari, vodoinstalateri i drugi preduzetnici ne mogu više da koriste reč Srbija u imenu svoje radnje. Među firmama koje koriste Srbija u imenu najviše je javnih preduzeća i stranih kompanija koje posluju u našoj zemlji, dok za manje firme domaćih investitora taksa očigledno nije pristupačna.

U Agenciji za privredne registre (APR) za RT Balkan kažu da u Srbiji posluje 141 privredno društvo koje u svom nazivu ima reč – Srbija. Od početka godine, jedna firma je upisana u registar sa imenom republike u kojoj posluje, dok su tokom prošle godine odobrenje dobila dva privredna društva.

Patriotizam košta, pa je verovatno to i razlog što sve manje vlasnika firmi "krsti" svoj biznis imenom Srbija. Najveći broj privrednih društava koja u nazivu ima ime države u kojoj posluje su javna preduzeća i društva čiji su osnivači, u stvari, strane kompanije. Najveći broj ovih društava ima re­gistrovanu pretežnu delat­nost konsultantske aktiv­nosti u vezi s poslovanjem i ostalim upravljanjem i ostale uslužne aktivnosti podrške poslovanju.

Foto: Shutterstock

Koje ime dati firmi? 

S druge strane, najve­ći broj preduzetnika, koji imaju reč Srbija u poslov­nom imenu registrovani su kao trgovina na malo i delatnost restorana i pokretnih ugo­stiteljskih objekata, uglavnom restorana nacionalne kuhinje. Svi oni su osnovani ranije, pre nego što je država propisala nove uslove pod kojima biznis može da se pred­stavlja Srbijom i tada su ovo pravo izgubili preduzetnici.

Zakonom o privrednim društvima propisano je da poslovno ime može da sa­drži reč "Srbija", uz pret­hodnu saglasnost nadležnog organa. Mi­nistarstvo privrede utvr­đuje sve relevantne ele­mente i priprema predlog rešenja Vlade radi dobija­nja prethodne saglasnosti za unošenje naziva Repu­blike Srbije u poslovno ime privrednog društva. Ovo se odnosi i na nazive na stranom jeziku, kao i na pridevske oblike istih. 

Po donošenju rešenja ko­jim se daje prethodna sagla­snost za unošenje naziva Re­publike Srbije u poslovno ime privrednog društva, Ministarstvo obaveštava podnosioca zahteva o oba­vezi uplate takse na račun Budžeta Republike Srbije. U Ministarstvu privrede za RT Balkan kažu da ona sada košta 657.590 dinara.

Uglavnom je reč o uspešnim privrednim društvima za koja je utvrđeno da su svojim odgovornim poslovanjem, finansijskim rezultatom, poslovnim ugledom, planiranim ulaganjima ispunili stroge kriterijume i da njihovo uspešno poslovanje doprinosi prepoznatljivosti Republike Srbije kao povoljne lokacije za investiranje i poslovanje - kažu u Ministarstvu privrede za RT Balkan.

Objašnjavaju da se u samom postupku razmatranja zahteva za unošenje reči "Srbija" u  poslovno ime privrednog društva zahteva dostavljanje odgovarajuće dokumentacije, mišljenje Privredne komore Srbije, finansijski izveštaj, finansijski plan i izveštaj o bonitetu, kojom podnosilac potvrđuje ispunjenost utvrđenih kriterijuma.

Srbija je naziv države, a u političkom, ekonomskom i svakom drugom smislu je to svojevrstan brend. U tom smislu, taj brend se štiti, da ne bi došlo do određenih, čak i banalnih zloupotreba tog imena. Normalno je uvođenje jedne takve takse, ali se zahteva i opravdanost razloga da firma sadrži tu reč u svom nazivu. S te strane nije samo pitanje plaćanja naknade, već postoje i druge provere, da se vidi koja je delatnost i da li zavređuje da nosi to ime - kaže Bojan Stanić, pomoćnik direktora Sektora za strateške analize, usluge i internacionalizaciju u Privrednoj komori Srbije.

On ukazuje da bi, da ne postoji ta "brana", moglo da se dogodi da ime države koristi, na primer, firma koja proizvodi ili prodaje pornografski sadržaj ili nešto drugo, što nije prikladno.

BONUS VIDEO

Ostavite komentar