Ekonomija > Čuvarkuća

Da li znate šta je GREENWASHING? Krše zakon kako bi "SAČUVALI ŽIVOTNU SREDINU"

Poznata kompanija u Srbiji ne dozvoljava otkazivanje porudžbine svojim kupcima kada dođe do faze pakovanja robe

Izvor: K1info

16/11/2022 > 09:18

podeli vest:

Da li znate šta je GREENWASHING? Krše zakon kako bi "SAČUVALI ŽIVOTNU SREDINU"
Foto: K1info/Pexels.com/Freepick


Mnogo kompanija u svetu, pa i u Srbiji poslednjih nekoliko decenija koristi ekologiju kako bi se dodvorile potrošačima, privukli što veći broj klijenata i zaradile što više novca.

Nažalost, u poslednje vreme sve češće se dešava da se zaštita životne sredine zloupotrebljava kao izgovor za postupke koji direktno štete potrošačima.

Poznata kompanija "Factcool" koja se bavi prodajom garderobe preko interneta ne dozvoljava otkazivanje porudžbina svojim kupcima kada dođe do faze pakovanja robe.

Domaći stručnjaci ističu da je po sredi kršenje zakona, jer kupac ima pravo da odustane od kupovine preko interneta i do 14 dana od dospevanja robe na njegovu adresu, a kamoli dok porudžbina još nije poslata. 

Oni napominju da, uopšteno govoreći, u svetu, pa i u Srbiji ima sve više kompanija koje se trude da se u javnosti predstave kao čuvari prirode, ekološki svesne, zelene... Svi ti epiteti koji gode uhu potrošača padaju u vodu kada se ispostavi da je krajnji njihov cilj isti kao i uvek - da ostvare profit.

Šta je greenwashing?

Nenad Bumbić objasnio je šta je green washing-a.
- Definicija termina "green washing" glasi: dezinformacije koje organizacija širi da bi stvorila sliku o sebi kao organizaciji koja se odgovorno ponaša prema prirodnom okruženju i njegovoj zaštiti. Bilo da je reč o povećanju profita ili dobijanju političke podrške, "greenwashing" se koristi za manipulaciju javnim mnenjem u svrhu dobijanja podrške, koja bi inače bila uskraćena zbog problematičnosti namera - kaže naš sagovornik.

Na priču da  kompanija "Factcool" ne dozvoljava otkazivanje porudžbina svojim kupcima kada dođe do faze pakovanja robe upozorio je čitalac našeg portala.

- Naručio sam nekoliko odevnih komada preko jednog poznatog sajta za naručivanje odeće. Sve je bilo super, dok nisam dobio mejl da je moja porudžbina prihvaćena i da će mi roba uskoro biti poslata. Tada sam doživeo neprijatno iznenađenje, jer nisam mogao da verujem šta sve trgovci rade kako bi bili sigurni da će kupci zaista i kupiti robu koju su poručili, a onda to predstavljaju kao brigu za životnu sredinu! - ogorčen je naš sagovornik.

Naime, ova kompanija poslala je mejl čudne sadržine svom kupcu.

- Uskoro ćemo vas obavestiti o slanju paketa. Ovaj proces od pakovanja do isporuke u većini slučajeva ne traje dugo i nadamo se da će paket stići u što kraćem roku i da ćete uživati u onome što ste od nas poručili. Kako bi sačuvali životnu sredinu, u ovom trenutku više nije moguće otkazati vašu porudžbinu - stoji u mejlu koji je dobio naš čitalac.

Foto: Unsplash.com

 

 

Predsednik udruženja "Zaštita potrošača" Nenad Bumbić ističe da su trgovci prekršili zakon.

 

- Ovakve stvari ne smeju da se dešavaju. Kupac u svakom trenutku može da otkaže porudžbinu. Pa, u krajnjem slučaju, ako se plaća pouzećem kupac ne mora ni da prihvati pošiljku. Ali, problem je ako je već platio, a ne žele da obustave slanje. I tu postoji rešenje, ali će nepotrebno oduzeti vreme potrošaču. Naime, s obzirom da je u pitanju online kupovina svaki potrošač ima čak 14 dana od prijema pošiljke da se predomisli i da vrati poručenu robu, bez obaveze navođenja razloga zbog kog to radi. I trgovac je, prema zakonu, dužan da mu vrati novac - kaže on za naš portal i dodaje:

- Iz tog razloga zaista ne razumem zbog čega su stavili ovakvo obaveštenje. 

Foto: K1info

 

Kako kaže, i u svetu i u Srbiji sve je više kompanija koje se predstavljaju kao ekološke, a zapravo to nisu.

- U poslednjih nekoliko godina potrošačima je ekologija postala bitna. Uhu potrošača zaista prija kada nešto ima prizvuk ekologije i radije će da obrate pažnju na proizvode takvih kompanija. I trgovci su toga svesni pa to obilato koriste i na ovaj način pokušavaju da se dodvore potrošačima. Proizvođači smatraju da termini poput "zeleno", "ekološki" i slično daju pozitivan imidž kompaniji, što je dovelo do toga da razne kompanije smišljaju besmislene kampanje. Nažalost, ima primera kada koriste ekologiju samo kako bi za sebe pribavili korist, pa čak ponekad to bude i na štetu potrošača. To se zove greenwashing - ističe Bumbić za k1info.

Novinari našeg portala pokušali su da stupe u kontakt sa firmom "Factcool" kako bi čuli i njihovu stranu priče. Međutim, oni su odbili da prokomentarišu ove navode. 

 

 

 

 

 

 

Ostavite komentar