Ekonomija > Čuvarkuća

Kako da ne postanete ŽRTVA SMS PREVARE: Ovo je JEDINI NAČIN da se zaštitite od UVEĆANOG RAČUNA

Deaktivacija putem SMS poruke je nemoguća

Izvor: K1info

09/12/2022 > 17:53

podeli vest:

Kako da ne postanete ŽRTVA SMS PREVARE: Ovo je JEDINI NAČIN da se zaštitite od UVEĆANOG RAČUNA
Foto: pritscreen


Korisnici usluga mobilne telefonije se godinama žale kako su prevareni, jer im stižu uvećani računi za usluge od operatora, a koje je objašnjeno naplatom za VAS servise, odnosno servise sa dodatnom vrednošću (value added services).

I ako korisnici tvrde da se nisu prijavili za prijem i naplatu tih poruka, jedino operatori mogu da storniraju naknadu, a kada se dogovor ne postigne, u nekim slučajevima, dolazi čak i do parničnog postupka između korisnika i operatora oko spornog dugovanja.

Foto: Youtube PrintScreen

 

I tako godinama...

Poslednji u nizu prevarenih je Damir Okanović iz Agencije za bezbednost saobraćaja. On je na društvenoj mreži Twitter podelio svoje iskustvo sa ovom prevarom i objasnio kako se korisnici mogu zaštititi. 

Još jedna VAS prevara! Kada mi je danas stigao račun  video sam stavku VAS STANDARD 1.440 din, a zatim kroz listing da je naplaćivano 360 dinara svakog utorka. Kroz pretragu SMS aplikacije (pretraživao sam "360") našao sam SMS koji je telefon automatski prepoznao kao spam, a koji nisam mogao da vidim jer ga je telefon "mjutovao". Dakle nikako nisam svojom voljom aktivirao bilo kakvu uslugu. Moraću preko operatera da deaktiviram tu "uslugu" - napisao je Okanović i dodao savet:

- Tražite od vašeg operatera da vam onemogući VAS usluge, osim onih koje zaista koristite (parking, gradski prevoz i sl.).

On je objasnio i zašto nije mogao da deaktivira ovaj servis.

Foto: Twitter Printscreen/Damir Okanović

 

- Deaktivacija putem SMS poruke je nemoguća, jer kada se pošalje poruka STOPGET na 5225 piše da poruka ne može da se pošalje zbog "neispravnog formata".  SMS nisam ni video jer ga je telefon prepoznao kao spam, a VAS usluge se aktiviraju slanjem SMS - objasnio je Okanović na Twitteru.

Ovo je samo jedna od mnogih prevara i zloupotreba preko SMS poruka, a ima mnogo korisnika mobilnih mreža koji tvrde da se nikada nisu svojevoljno prijavili ni za kakve usluge niti da im je isporučen bilo kakav traženi ili željeni servis, a da im je svakako račun uvećan za stavku "VAS SMS", odnosno "value added service" .

Foto: Twitter Printscreen/Damir Okanović

 

Brojevi sa kojih stižu te ponude obično su četvorocifreni, a njihovi vlasnici VAS SMS uslugu pružaju samostalno, korišćenjem servisa mobilne telefonije, najčešće SMS poruka, koje im omogućava mobilni operator.

Ipak, važno je da znate da pored VAS tj. value added service poruka postoje i druge, kakve su naplata parkinga, glasanje u emisijama, humanitarno doniranje, izveštaji o gradskom prevozu ili bankovnom računu, a postoje i brojne druge usluge koje se nude na isti način.

Problem sa VAS SMS ili premijum servisom jeste to što je prijava na servis vrlo često skrivena ili automatska - pretplata kreće samom posetom neke strane, a da se korisnik ni na koji način ne obaveštava da će sve poruke koje dobije od tog servisa ići na njegov račun, kao i da se tarifira i sama odjava sa servisa, za koju se često lažno prikazuje da je besplatna.

 Šta su VAS poruke?

VAS SMS servisi su usluge realizovane partnerstvom Vašeg mobilnog operatora i pružalaca usluga. Operator i pružalac usluga potpisuju ugovor, nakon čega pružalac usluga (bulk SMS provider) može direktno vršiti usluge krajnjim korisnicima ili dalje preprodavati pristup tom sistemu trećim stranama.

Foto: Unsplash.com/Pixabay

 

Dakle, postoje situacije kada poruke sa naplatom Vama šalje direktno tzv. bulk SMS provajder, ali postoje i situacije kada ih šalje neko treće lice, koje koristi usluge tog bulk SMS provajdera.

VAS usluge omogućavaju naplatu sadržaja putem SMS poruka, što predstavlja lak i pogodan način da neki pružalac usluge od Vas istu uslugu naplati, bez potrebe da imate platnu karticu ili da podatke o istoj podelite u svrhe plaćanja.

Kako da se zaštitite

Korisnici bi trebalo da obrate pažnju na to da, ukoliko dobiju poruku kojom se nudi neka usluga, a nisu se za tu uslugu prijavili, potrebno je da detaljno pogledaju sadržaj poruke, jer bi u njoj trebalo da bude informacija o načinu na koji mogu da se odjave i takve poruke više ne primaju za tu konkretnu uslugu.

Foto: Shutterstock

 

Takođe, ukoliko korisnik nastavi da dobija poruke, potrebno je da češće proverava stanje svog računa, a ne da čeka mesečni račun i, ukoliko ne može sam da se odjavi od VAS usluge, kontaktira mobilnog operatora, čiji je pretplatnik, kako bi saznao koji VAS operator mu neželjene poruke šalje, odnosno da traži odjavu sa navedenog servisa.

Isključite VAS SMS

Neki korisnici svih operatora u Srbiji uspeli su da zaustave VAS poruke tako što su tražili od svog operatora, putem korisničke podrške, da isključe njihov broj sa VAS servisa. Nakon toga broj više ne može da se koristi za bilo kakav servis sa dodatom vrednošću, osim možda za plaćanje parkinga, što je praksa od operatora do operatora.

Odjavom sa VAS servisa korisnik više nije u mogućnosti da glasa u emisijama, koristi neke bankarske servise itd, ali sve to može da proveri pozivom svog operatora i da dozvoli samo VAS servise koji mu odgovaraju i zabrani sve ostale, na koje neće moći ni da se pretplati, a samim tim ni da ih koristi.

 

 

 

Ostavite komentar