Kultura i umetnost > Art

Izložba "CRKVE BRVNARE - ČUVARI TRADICIJE: Neprekidna MOLITVA pod DRVENIM svodom" u SANU

Kroz fotografije autor je predstavio arhitektonsko nasleđe, veštine tadašnjih majstora u gradnji ovih objekata na prostoru Srbije

Izvor: K1info/Tanjug

04/10/2023 > 22:58

podeli vest:

Izložba "CRKVE BRVNARE - ČUVARI TRADICIJE: Neprekidna MOLITVA pod DRVENIM svodom" u SANU
Foto: RINA


Izložba fotografija "Crkve brvnare - čuvari tradicije: Neprekidna molitva pod drvenim svodom" autora Stanka Kostića, svečano je otvorena večeras u Galeriji nauke i tehnike SANU u Beogradu.

Kroz fotografije autor je predstavio arhitektonsko nasleđe, veštine tadašnjih majstora u gradnji crkvi brvnara na prostoru naše zemlje i uticaj graditelja iz Osata preko Drine i majstora iz Prizrena, koji su se doselili u seobama sa juga Srbije.

Istaknut je veliki istorijski značaj ovih svetinja na postavci i posetioci su imali priliku da vide i deo ikonopisa koji je pronađen u crkvama brvnarama, čiji su autori putujući zografi i naši ikonopisci tog vremena.

 

Izložbu je otvorio je akademik Branislav Mitrović. On je u svom tekstu za katalog izložbe, zapazio da je posle perioda velikog kulturnog uspona i uzleta srpskog srednjovekovnog crkvenog graditeljstva, nastao period praznine i prekida tokom otomanskog perioda.

Kulturni period od nekoliko vekova prekinut je turskim osvajanjem Srbije polovinom 15. veka. Od tada do početka 19. veka, srpski narod je preživljavao veoma težak period borbe za fizički i duhovni opstanak.

Prema rečima Mitrovića, u dugačkom periodu nakon propasti srednjovekovne srpske države, arhitektura je bila svedena na najjednostavnije arhaične i arhetipske oblike, tako su se i crkve gradile u drvetu i malih dimenzija.

Na taj način crkve brvnare su postale snažno uporište pravoslavne vere. Akademik Mitrović je naveo da se nastanak ovih objekata može razumeti i kao kontinuitet stare, narodne neimarske tradicije u određenim uslovima i prema trenutnim mogućnostima naroda.

- Ovi objekti su imali veliki značaj za narod, jer je crkva u tim teškim vremenima bila mesto okupljanja, verovanja i nade u opstanak, ali i mesto očuvanja narodnog duha i tradicije. Crkva brvnara je bila saborno mesto za veru i liturgijski život.  To su su objekti arhetipske forme, svedene, monaški skromne, svojim oblikom najsličnije izvornom doživljaju kuće - rekao je Mitrović i dodao da je narod mogao da ih razume i prihvati kao svoj dom, vrsta kućnog ambijenta sa doživljajem topline doma.

- Crkve brvnare upečatljivo tumače turbulentni period srpske istorije, ali i pokazuju izvanredno umeće narodnog majstora - graditelja u drvetu - rekao je Mitrović.

Postavka Stanka Kostića u Galeriji nauke i tehnike SANU će trajati do 28. oktobra.

Ostavite komentar