MUZIKA NA KOSTIMA: Prve "ploče" Bitlsa u Sovjetskom Savezu štampane su na RENDGENSKIM SNIMCIMA
Pol Makartni je 1988. godine snimio album rokenrol obrada "CHOBA B CCCP" koji je ekskluzivno objavljen u SSSR-u
Izvor: K1info
17/02/2023 > 21:02
podeli vest:
Tokom vrhunca svoje popularnosti sredinom 1960-ih, Bitlsi su mogli da nastupe bilo gde u svetu. I uglavnom jesu. Amerika i Engleska nisu bile jedine zemlje koje je Fantastična Četvorka osvojila: između 1964. i poslednje turneje 1966. godine, Bitlsi su bili globalni bend koji je svirao od Nemačke, preko Filipina do Japana. Ali postojala je jedna zemlja u koju čak ni Bitlsi nisu mogli da uđu - ona se zvala Sovjetski Savez.
Iako se Pol Makartni osvrnuo na hladni rat u "Back in the U.S.S.R." još 1968., u SSSR-u je na snazi bila stroga zabrana zapadne kulture i medija. Nije bilo ploča sa popularnom muzikom, kao ni filmova, čak ni priča koje bi govorile o Bitlsima. Ali bilo je nemoguće držati najveći bend na svetu podalje od bilo koga 1960-ih.
Ubrzo pošto su Bitlsi počeli da objavljuju ploče, u Sovjetskom Savezu je zaživelo crno tržište. Otkriveno je da se odbačeni rendgenski snimci mogu koristiti za narezivanje muzike. Dobili su naziv "muzika na kostima", a snimci su izrezivani u sedmoinčne singlove, dok je centralni otvor najčešće pravljen zapaljenim cigaretama.
Prema navodima ruskog muzičkog kritičara Artemija Troitskog, žlebovi su urezivani uz pomoć specijalnih mašina (napravljenih, kažu, od starih fonografa veštim zavereničkim rukama). Kvalitet je bio užasan, ali je cena bila niska. Međutim, ovakve "ploče" mogle su da se puštaju pet do deset puta. Ne treba ni napominjati da su Bitlsi bili među najpopularnijim izvođačima na crnom tržištu.
Kasnih 1960-ih, SSSR je imao veliki problem sa krijumčarenjem ploča. Ljudi koji su često putovali u zemlju i van nje, uključujući poznate glumce, pa čak i istaknute vladine ličnosti, uhvaćeni su kako donose albume koji su bili skriveni u njihovom prtljagu. Bilo je skoro nemoguće zaustaviti priliv zapadnjačke muzike koja dolazi u zemlju, ali komunističke vlasti su se čvrsto držale svoje zabrane. Trebalo je da protekne još 20 godina da se ublaže ova ograničenja.
Do 1980-ih, SSSR je počeo da zauzima blaži stav prema uticaju zapadne kulture. Zvanični proizvođači poput Melodije, počeli su da rade nešto što je bilo nezamislivo 1960-ih: otpočeli su sa proizvodnjom ploča Bitlsa. Do tog trenutka, grupa nije postojala već dve decenije. Džon Lenon je bio mrtav pre nego što je odštampan prvi zvanični album Bitlsa koji je odobrila vlada. Ali to je bio ogroman napredak.
Pol Makartni je 1988. godine, dok se zemlja još zvala SSSR, snimio album obrada rokenrola stare škole koji je trebalo da bude ekskluzivno izdanje u Sovjetskom Savezu. Ploča "CHOBA B CCCP" ("Back Again in the USSR") predstavila je Makartnija kako izvodi klasične pesme umetnika kao što su Elvis Prisli, Litl Ričard i Fets Domino. Makartni je uključio čak i pesmu "Twenty Flight Rock" Edija Kohrana kojom je impresionirao Lenona kada su se njih dvojica prvi put sreli 1957.
Konačno, Makartni je posetio Rusiju 2003. godine, kada je nastupio na Crvenom trgu pred masom obožavalaca, od kojih su mnogi decenijama čekali uživo da vide bar jednog od čuvenih Bitlsa.
Ostavite komentar