Kultura i umetnost > Pozorište

GODINA UMETNOSTI I EMOCIJA: Lista najboljih predstava pozorišne sezone 2024.godine

Godina 2024. donela je bogatstvo pozorišnih premijera u Srbiji, obogaćujući kulturnu scenu

Izvor: K1info

Autor: Simona Stanković

02/01/2025 > 22:59

podeli vest:

GODINA UMETNOSTI I EMOCIJA: Lista najboljih predstava pozorišne sezone 2024.godine
Foto: Ex Tetar Fest


Pozorišna scena u Srbiji u 2024. godini bila je bogata i raznovrsna, donoseći publici nove priče, inovativne produkcije i maestralne glumačke interpretacije. Od klasičnih dela savremenih tumačenja do premijera koje pomeraju granice tradicionalnog teatra, 2024. godina obeležila je povratak publike u pozorišne sale sa velikim uzbuđenjem i očekivanjem.  

Autori i režiseri su se bavili temama ljubavi, društvenih izazova i ljudske prirode, dok su glumci oživljavali likove koji ostavljaju dubok utisak. Uz savremene drame i večne klasike, pozorišta širom zemlje ponudila su nezaboravne trenutke za sve generacije.  

U nastavku predstavljamo pregled najvažnijih premijera koje su oblikovale ovu sezonu i dodatno obogatile kulturnu scenu Srbije.

Sveti Georgije ubiva aždahu

Drama Dušana Kovačevića, postavljena u Jugoslovenskom dramskom pozorištu pod režijom Milana Neškovića, premijerno je izvedena krajem decembra 2024. godine.

Predstava istražuje ljubavni trougao na početku Prvog svetskog rata u malom mestu u Srbiji od Vidovdanskog atentata do početka Cerske bitke, u vreme iskušenja, na prostranstvima Mačve, od Save do Šapca.

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

A post shared by jdp (@jdpbgd)

Milan Marić kao Gavrilo Vuković, Nikola Rakočević kao Đorđe Žandar i Jovana Belović kao Katarina, preneli su priču ljubavnog trougla, koji je središte drame, u čijoj pozadini su zvuci oružja.

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

A post shared by jdp (@jdpbgd)

Kako se između ratova živi, ili to pokušava preneli su i Nebojša Ljubišić, Marko Janketić, Anđelika Simić, Aleksandar Đurica i Aleksej Bjelogrlić.

Protagonisti ove predstave bili su i Joakim Tasić, Ognjen Nikola Radulović, Teodor Vinčić, Miloš Samolov, Lazar Đukić, Luka Antonijević i Lazar Nikolić.

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

A post shared by jdp (@jdpbgd)

Junaci doba krize 

Prvi u regionu, Atelje 212 predstavlja novu američku zvezdu, dramskog pisca i scenaristu Vila Arberija, u prevodu Ivane Đurić Paunović. Drama „Junaci doba krize” objavljena je 2019. godine i odmah ušla u finale Pulicerove nagrade za dramu, osvojila Obi nagradu i nagradu Njujorške kritike, a Njujork Tajms, Valčr i Tajm Aut proglasili su je jednom od najboljih savremenih američkih drama. Arberi je našoj publici poznat kao jedan od scenarista popularne serije „Naslednici”.

U drami „Junaci doba krize” Vil Arberi preispituje da li su moguća prijateljstva između ljudi na različitim ideološkim pozicijama. Četvoro kolega sa studija proslavlja dolazak svoje bivše profesorke i mentorke na čelo koledža koji su završili. Okupljanje mladih konzervativaca prerasta u sukob politika, verovanja i uverenja koja oblikuju njihove živote nakon završetka školovanja. Konzervativci Vila Arberija predstavljeni su kao strastveni, artikulisani u dijalogu i sposobni da promišljaju Aristotela, Hanu Arent, Hajdegera… Istovremeno, oni su jednako podeljeni kao i bilo koja druga grupacija savremenog američkog društva.

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

A post shared by Atelje 212 (@atelje212)

U predstavi igraju: Isidora Minić, Ivan Mihailović, Slaven Došlo, Alisa Radaković i Luna Pilić. Autorski tim čine rediteljka Andrea Pjević, dramaturškinja Ana Vujadinović. 

Foto: ATA Images

 
Čarli Čaplin - svetla velegrada 

Premijerom predstave "Čarli Čaplin - Svetla velegrada", u režiji Amalije Benet i Nikite Milivojevića, Beogradsko dramsko pozorište otvorilo je teatarski "RUTA" festival u novembru mesecu 2024.godine. 

Predstava "Čarli Čaplin - Svetla velegrada" nastala je u koprodukciji sa Nacionalnim teatrom iz Atine, kao spoj živog izvođenja muzike, pesme, akcije i energije, i odaje počast Čaplinu (1889-1977) - čuvenom komičaru iz doba nemih filmova.

Foto: ATA Images

 
Sedam sati sunčeve svetlosti

Nova predstava pozorišta Teatar na Brdu “Sedam sati sunčeve svetlosti”  premijerno je bila prikazana publici 29. oktobra, a na konferenciji za medije učesnici projekta istakli su da je reč o komadu koji po sadržaju i glumačkoj postavci dugo nije viđen na domaćoj sceni.

Predstava koja za cilj ima podizanje svesti o karcinomu dojke koji pogađa veliki broj žena u Srbiji, nastala je u saradnji pozorišta i kompanije AstraZeneca, a predstavnik kompanije Aleksandar Tripković rekao je da je predstava nastala kako bi se skinula stigma sa teme karcinoma koji u našoj zemlji ima veoma visoku stopu smrtnosti.

Foto: Prvi Red

 

Glumačka postavka koju čine Mirjana Karanović, Anica Dobra, Bojan Dimitrijević i Mina Sovtić. Oni su istakli je da je proces rada na predstavi bio velika prilika za učenje, te da se među glumcima stvorila posebna energija i emocija koju se prenosi i na publiku.

Scenaristkinja Milena Depolo i rediteljka Đurđa Tešić istakle su da je rad na ovoj predstavi bio emotivan i odgovoran, te da ona predstavlja odu životu i porodičnim odnosima koji se uvek menjaju i razvijaju, dok prolaze kroz srećne i teške momente koje nosi život.

Foto: Prvi Red

 
Vanja, Sonja, Maša i ostali

Komedija američkog pisca Kristofera Djuranga, u režiji Ksenije Krnajski, premijerno je izvedena u Ateljeu 212 početkom sezone 2023/2024.

Savremena drama je napisana kao omaž ruskom književniku i dramskom piscu Antonu Pavloviču Čehovu (1860 - 1904), koji je očigledno i dalje inspiracija mnogim autorima u stvaranju sopstvenih pozorišnih komada. U predstavi igraju - Goran Jevtić, Milica Mihajlović, Katarina Marković, Đorđe Kadijević, Natalija Stepanović i Isidora Minić.

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

A post shared by Atelje 212 (@atelje212)

 

Protagonista Vanja (Goran Jevtić) i njegova usvojena sestra Sonja (Milica Mihajlović) žive mirnim i povučenim životom u kući na obali jezera, i donekle ispunjavaju sudbinu likova od Čehova čija imena nose.

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

A post shared by Atelje 212 (@atelje212)

 

Život im prolazi veoma usporeno, oni su se prepustili kolotečini i kao da su izgubili svaku nadu da će im biti bolje. Upravo tako "žive" i junaci u mnogim dramama, tragikomedijama od Čehova, jedino što su Vanja i Sonja ovde ipak stvarni likovi i nisu glumci koji tumače neke druge karaktere.

Sonja je posebno nesrećna, jer se nije nikada udavala, pati nad svojim promašenim životom usedelice, sanja o velikoj pravoj ljubavi i ljubomorna je opsesivno na svoju sestru Mašu, koja ima načelno glamuroznu karijeru holivudske zvezde.

Sa druge strane, Vanja je lik koji ne zna šta tačno želi od života, nije srećan ni nesrećan, preispituje svoja htenja, traži se, istražuje svoj identitet, kao i seksualnu orijentaciju.

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

A post shared by Atelje 212 (@atelje212)

I jednog dana taj njihov tromi i jednolični život u kući prekida iznenada poseta sestre Maše (Katarina Marković), uspešne glumice svetskog glasa i ranga, i njenog mlađeg dečka Žaoke (Đorđe Kadijević), kome je to umetničko ime.

U manjoj galeriji likova nalazi se i komična kućna pomoćnica Kasandra (Isidora Minić), koja možda ima proročke moći, kako joj ime kaže, ali i mlada devojka iz komšiluka Nina (Natalija Stepanović), koja želi da postane glumica.

Predstava donosi duhovit prikaz porodičnih odnosa i životnih preokreta. 

 
Pokondirena tikva

Nova postavka komada Jovana Sterije Popovića, predstava "Pokondirena tikva” premijerno je izvedena u oktobru mesecu 2024.godine na sceni "Raša Plaović" Narodnog pozorištu u Beogradu.

U čuvenoj Sterijinoj komediji karaktera glavnu ulogu Feme vešto je iznela Nataša Ninković, a ostali likove tumače glumci: Iva Milanović, Slobodan Beštić, Ivana Šćepanović, Aleksandar Vučković, Sena Đorović, Aleksandar Đurica i Dragan Sekulić.

Foto: Tanjug/Jadranka Ilić

 

Ninković je izuzetno uverljivo predstavila "Femino ludilo", koje prema najavi rediteljke Ive Milošević predstava pokušava da sagleda, kao i "hrabru i sumanutu težnju individue da dosegne neki lepši i bolji vid egzistencije od onog koji joj je nametnut".

Foto: Tanjug/Jadranka Ilić


 

 

Premijera je pokazala da nova "Pokondirena tikva" nije "naivno ironičan bidermajersko prosvetiteljski komad o našoj prošlosti", već je predstava ispunila cilj Milošević da bude "tragikomičan pogled na kontinuitet duha palanke u Srbiji.“

Foto: Tanjug/Jadranka Ilić

 
Udovica živog čoveka

priča je koja je već, nažalost, decenijama aktuelna kod nas, a progovara o nasilju u porodici, otkriva akademik i dramski pisac Dušan Kovačević, koji je upravo priveo kraju svoj novi dramski rukopis pod tim nazivom.

 

Komad je bio premijerno izveden 8. oktobra 2024.godine u beogradskom Zvezdara teatru, koji na taj dan obeležava 40 godina postojanja. Na sceni ga je režirao, takođe, Dušan Kovačević, odnosno kako je rekao: „Neću režirati komad, samo ću ga pažljivo izvesti kao što je napisan.”

Bio je to deo svojevrsnog pozorišnog triptiha, pisali su kritičari.A, Zvezdara teatar osnovan je pre četiri decenije sa ambicijom da predstavlja komade savremenih autora, kao i da okuplja reditelje, glumce i druge umetnike po projektu, odnosno bez angažovanja stalnog ansambla. Prva predstava izvedena je upravo 8. oktobra 1984. godine – komad „Mrešćenje šarana” Aleksandra Popovića u režiji Dejana Mijača. Do jeseni 2009. godine, kada je ovo pozorište obeležavalo dve i po decenije postojanja, u svojoj biografiji ubeležilo je 65 premijernih predstava.

Sanjao sam da sam se probudio  

Predstava "Sanjao sam da sam se probudio" po tekstu Željka Hubača i u režiji Dina Mustafića prvi put će biti izvedena u nedelju, 21. januara, na Sceni "Raša Plaović" Narodnog pozorišta donosi intrigantnu priču koja istražuje granice sna i stvarnosti, uz bogatu scenografiju i snažne glumačke interpretacije. 

Ove premijere su značajno doprinele raznovrsnosti i kvalitetu pozorišne ponude u Srbiji tokom 2024. godine, pružajući publici priliku da uživa u širokom spektru žanrova i tema.

Foto: K1info

 
Recite nam nešto o sebi

Glumac Nikola Rakočević ove godine u julu izveo je premijerno monodramu "Recite nam nešto o sebi".  I tom prilikom Rakočević je rekao da je i reditelj ove predstave. Takođe, istakao je da smatra da je predstava kolektivna stvar koju je radio sa svojm saradnicima, bez obzira što se sam nalazi na sceni.

Prema njegovim rečima, današnja autentična samoća, živopisna, kad smo sami sa sobom i mobilnim telefonima i način na koji zabavljamo sebe, postaje "nešto jako tužno i dirljivo".

U monodrami čovek se prijavi za posao i kada zatraže da kaže nešto više o sebi i bude malo otvoreniji, "on to shvati malo ozbiljnije nego što bi trebalo".

- Krene kroz lavirint svojih misli, želja i potrebe za osvetom i traženjem krivce, i dođe do nečega što je krucijalno za njega i nas - to je lična vrednost i odgovornost - rekao je Rakočević.

Upitan kako misli da će mu uspeti da održi pažnju sam na pozornici, Rakočević je rekao da tekst i predstava imaju smisao, i nešto što je njemu važno da podeli sa ljudima.

- Na koji način će to da klikne tamo, to moramo da vidimo. To ne znam, videćemo u tom trenutku - priznao je glumac.

 

BONUS VIDEO: 

 

Ostavite komentar