Priče > Biznis

Da li "UMIRU" prodajni SALONI, a kupovina se seli na ONLINE? Evo šta kažu izlagači na SAJMU NAMEŠTAJA

Zanimanja poput stolara i tapetara su deficitarna i sve bolje plaćena, a sektoru nedostaje i visokoobrazovani kadar, poručuju proizvođači

Izvor: K1info/rts.rs

07/10/2023 > 11:55

podeli vest:

Da li "UMIRU" prodajni SALONI, a kupovina se seli na ONLINE? Evo šta kažu izlagači na SAJMU NAMEŠTAJA
Foto: Tanjug/Rade Prelić


Proizvodnja nameštaja jedna je od privrednih grana koje Srbiji donose najveću zaradu. Izvoz iz godine u godinu raste, kao i potreba za majstorima i inženjerima iz oblasti drvne industrije. U Beogradu je otvoren 59. Međunarodni sajam nameštaja, opreme i unutrašnje dekoracije. Predstavlja se više od 120 izlagača iz regiona, Italije, Nemačke, Kine, Poljske i Turske.

Tokom šest sajamskih dana prodavci nameštaja, tepiha, rasvete i kućnog tekstila potrošačima nude 15 do 25 odsto popusta. Godinama unazad, cene spuštaju i kompanije koje ne učestvuju na sajmu. Biti na sajmu i dalje je stvar prestiža, iako je manje interesovanje i proizvođača i kupaca.

Prošle godine Srbija je od drvne industrije i proizvodnje nameštaja zaradila više od milijardu i po evra. Čak 700 miliona od izvoza.

Šta je za proizvodnju potrebno iz uvoza

U prva tri meseca korone promet nameštaja pao je za trećinu, ali je pola godine kasnije porastao 120 odsto. Porasle su i cene repromaterijala, uvoznog čak tri puta.

- Uvozimo kožu iz Italije, uvoze se štofovi. Vrlo malo ima domaćih proizvođača kože, za nameštaj skoro i da nema u ponudi. Sve ostalo je sa domaćeg tržišta, što se tiče tih mehanizama, drveta naravno - ističe Predrag Stanojković iz firme nameštaja "Pegaz".

Cene se sada, prema rečima Aleksandra Todorovića iz firme "Mobels", vraćaju u neku normalu, s tim da su, ističe, u ovom momentu 100 posto skuplje u odnosu na period pre korone.

U Srbiji se proizvodi sve. Serijski nameštaj od iverice, ali i masiv. Stilski nameštaj uglavnom izvozimo na istok, a na zapad ide dizajnerski nameštaj minimalističkih linija.

- Mislim da je najbolji efekat onlajn i da ti saloni iz nekog mog ugla za ovo što mi radimo možda nisu dobro rešenje - smatra Petar Ljupčevski iz "Karvingsa".

Platformu koja spaja dizajnere, potrošače i proizvođače nameštaja, na sajam su doneli preduzetnici iz Rusije.

- U pitanju je klaud platforma u kojoj se lako dizajnira po želji kupca. U Rusiji mesečno napravimo oko 15.000 nacrta nameštaja. U Srbiji ćemo sarađivati i sa manjim proizvođačima - poručuje Sergej Kiselev iz firme "Nekst".

Koja su zanimanja deficitarna

Zanimanja poput stolara i tapetara su deficitarna i sve bolje plaćena, a sektoru nedostaje i visokoobrazovani kadar.

- Inženjeri za tehnologiju drveta su prilično deficitarni u poslednje vreme. Mislim da je ovo možda pravi trenutak da i privreda prepozna sve to - ocenjuje prof. dr Marija Đurković sa Odseka za tehnologiju drveta Šumarskog fakulteta.

Proizvodnja nameštaja je jedna od najprofitabilnijih grana u sektoru malih i srednjih preduzeća. U toj industriji posluje više od 3.000  preduzeća, a zaposleno je 22.000 radnika i uvek se traži radnik više. Srpski proizvođači veoma su konkurentni i na regionalnom tržištu, a ulogu lidera imaju proizvođači serijskog pločastog nameštaja.

Sajam traje do srede, 11. oktobra. 

Ostavite komentar