Priče > Green World

Verovali ili ne, za okolinu je bolje da vozite stari automobil nego da kupite novo električno vozilo

Da li su u zabludi svi koji misle kako će električni automobili spasiti životnu sredinu?

Autor: K1/index.hr

04/08/2022 > 11:14

podeli vest:

Verovali ili ne, za okolinu je bolje da vozite stari automobil nego da kupite novo električno vozilo
Foto: Unsplash.com


Stari automobili su na lošem glasu kao veliki potrošači koji time osetno podstiču globalno zagravanje. Međutim, nova studija koja dolazi iz Japana sugeriše drugačije, pokazujući kako je za okolinu bolje da zadržite svoj stari auto nego da kupujete novi električni automobil. U tom slučaju će, tvrdi se u ovoj studiji, u okolinu biti emitovano manje CO2.

Stručni tim sa Univerziteta Kjušu naglašava kako se većina rasprava vodi na temelju podataka o potrošnji energije i emisiji CO2 u eksploataciji. Nema sumnje, električna energija i vodonik su čišći izvori energije, ali je potrebno utrošiti puno energije da se proizvedu takva vozila. Rezultati pokazuju da bi zadržavanje postojećih štedljivih automobila na putevima što duže imalo mnogo veći uticaj na redukciju emisije CO2 nego ubrzavanje globalne tranzicije na zelene tehnologije.

- Što brže menjate auto, to više CO2 emitujete. Nema razlike ni s električnim automobilima jer porastom potražnje rastu i emisije nastale u proizvodnji - objašnjava profesor Šigemi Kagava.

Foto: wikipedia.org

 

 

Prekratak životni vek automobila

U Japanu je proizvodnja i zamena automobila zapanjujuće brz proces. Prosečan vijek trajanja vozila, od proizvodnje do odlaska na otpad, samo je 13 godina. Dodatno, kupac novog automobila ga prosečno vozi sedam godina i potom opet menja automobil, pokazuju rezultati studije.

- Ugljenični otisak automobila ide puno dalje od samog goriva koje koristi. Da biste proizveli automobil na alternativno gorivo koji ima cilj smanjene emisije CO2, u proizvodnji morate da imate gvožđe, štafove i matice za konstrukciju, fabrike za montažu i kontejnerske brodove za transport. Sve ove karike u lancu nabavke proizvode CO2 - objašnjava profesor Kagava.

U Japanu su automobili odgovorni za oko 9% ukupnih emisija, a od toga 40% otpada na sagorevanje benzina u novim automobilima, a čak 24% dolazi od procesa proizvodnje.

- Naša hipoteza je da je malo duža vožnja postojećeg automobila pokretanog motorom s unutrašnjim sagorevanjem tokom tranzicije na zelena vozila održiva strategija koja će pomoći okolini - zaključuje Kagava.

Foto: Freepik.com

 

 

Studija je obuhvatila polovna vozila proizvedena od 1990. do 2016. godine i na osnovu nje stvoren je algoritam uticaja "zamene automobila" na nacionalni ugljenični otisak. Prema njoj ispada da bi, ako postojeći vlasnik zadrži automobil 10% vremena duže, to značilo smanjenje emisije CO2 za čak 30.7 miliona tona. Naravno, isto važi i ako bi vlasnici novih automobila duže vozili svoje automobile.

Zaključak je da "možemo smanjiti emisije CO2 samim tim da duže vozimo postojeća vozila koja koristimo. Dodatno, što je auto štedljiviji, efekat je bolji", poručuje Kagava.

Gde smo tu mi

Prema rezultatima studije, sprski vozači se nemaju razloga da brinu. Voze automobile stare gotovo 17 godina, a većina vozača je silom prilika već usvojila ovu teoriju i odlučila da odloži kupovinu novog automobila do nekih boljih vremena. Tako barem sugerišu prodajni rezultati na našem tržištu, koji su i pre krize bili ispod evropskog proseka.

Ostavite komentar