Slobodno vreme > Deus Ex machina

Što da vam PROPADNU PARE? Zašto STARI AUTOMOBILI češće završe na otpadima umesto na RECIKLAŽI

Ukoliko se popravka za registraciju više ne isplati jedina fabrika za reciklažu u Železniku, platiće vam starudiju po kilogramu

Izvor: K1info/rts.rs

22/12/2022 > 19:23

podeli vest:

Što da vam PROPADNU PARE? Zašto STARI AUTOMOBILI češće završe na otpadima umesto na RECIKLAŽI
Foto: Pixabay.com


U Srbiji postoji jedina fabrika u regionu za reciklažu, ali joj nelegalno konkurišu auto-otpadi koji najčešće raskomadaju stare automobile. Zbog toga fabrika preradi svega dva do tri odsto od 45.000 tona, koliko bi godišnje trebalo da se reciklira u Srbiji.

Malo je starih neregistrovanih i napuštenih vozila u Beogradu. Primete ih komunalni inspektor i milicija, prijavi komšija ili vam nude otkup.

Ako dotrajali četvorotočkaš nije u garaži ili dvorištu, odnese ih "Parking servis" na svoj plac i čuva ih najmanje četiri meseca. Tada će vam i zvanično zatražiti popriličnu ležarinu, koju malo ko plati. Odrekne se vlasnik vozila koje odlazi na reciklažu.

- Godišnje nekoliko stotina vlasnika ne dođe po svoje vozilo - odgovorio je "Parking servis".

Ukoliko se popravka za registraciju više ne isplati i jedina fabrika za reciklažu u Železniku, platiće vam starudiju po kilogramu. Tu će najpre izdvojiti opasne delove - akumulator, ulje i filtere, a posle će čuveni Šreder trenutno na redovnom zimskom remontu iz automobila izdvojiti gvožđe, što nije kraj.

Foto: Pixabay.com

 

Starudije obično završe na auto-otpadu ili auto-servisu, za 15 do 20 dinara po kilogramu, gde im poskidaju delove i prodaju kao rezervne, što je nedozvoljeno, jer zakon priznaje samo automehaničarsku radnju. Ali posle ruku mehaničara ostane gola školjka koja se i ne isplati za reciklažu, često završi u kanalu ili reci.

Kako su nam objasnili, prilikom otkupa starih automobila od ukupne težine vozila oduzima se pet odsto zbog stakala, guma, sedišta, branika...

Recimo, prosečan Fiat Punto teži između 900 i 950 kilograma, pa bi za njega vlasnici mogli da dobiju oko 18.000 dinara. Ukoliko se odluče da prodaju samo školjku za to bi mogli da dobiju oko 10.000 dinara.

Za naš portal rekli su i da je interesovanje građana poraslo od kako je država propisala strožije kontrole tokom tehničkog pregleda.

Zbog toga je i zvanični recikler u sve težoj situaciji. Nova havarisana vozila su uglavnom od plastike, a transport opasnih materija do konačnog tretmana je veoma skup, pa traže da se poštuju propisi i rad svih koji učestvuju u ovom poslu ili da se reciklaža subvencioniše, što rade svuda u svetu.

Makar u Beogradu državne firme, komunalna preduzeća, vojska i policija dovoze dotrajali vozni park u fabriku. U unutrašnjosti nije baš tako.

Nemojte žaliti što će se vaš automobil pretvoriti u kocke gvožđa i štošta još korisno. Mislite na zdravu okolinu. Najgore je da vam truli u dvorištu, garaži ili voćnjaku. Uzmite bar stotinak evra, koliko će vam ponuditi kupac sa vizit-karte.

 

Ostavite komentar