Vesti > Beograd

GRADI se NOVI, ali kakva će biti sudbina STAROG ŽELEZNIČKOG MOSTA? E to IZGLEDA niko ne zna (ANKETA)

Marko Stojčić kaže za K1 info da će konstrukcija Starog Savskog mosta biti podeljena u delove i premeštena na "jednu gradsku parcelu"

Autor: Mina Duduković

16/11/2022 > 12:57

podeli vest:

GRADI se NOVI, ali kakva će biti sudbina STAROG ŽELEZNIČKOG MOSTA? E to IZGLEDA niko ne zna (ANKETA)
Foto: Pixabay.com


Sudbina starog savskog mosta intrigira javost pogotovo od kada je zvanično potvrđeno da će biti srušen i zamenjen novim. Do sada čuli razne verzije šta će biti sa ovim mostom, ali izgleda da definitivnog rešenje nema, ali postoji ono privremeno. 

Glavni gradski urbanista, Marko Stojčić kaže za K1 info da će konstrukcija Starog Savskog mosta biti  podeljena u delove i premeštena privremeno na obalu Dunava na jednu gradsku parcelu koja se nalazi uz reku, dok se ne odluči tačno šta će biti sa njima.

- Ne mogu da preciziram gde je tačno ta lokacija, a jedino šta je sigurno jeste da konstrukcija neće otići u staro gvožđe. Dok se bude obavljala demontaža, videće se i u kakvom su stanju ti delovi mosta, te će se potom odlučivati o njihovoj sudbini. Pre tri godine namera je bila i da se građani uključe u odlučivanje sudbine konstrukcije ovog mosta, ali smo od toga odustali, jer je materijal zaista dotrajao i mora da se proceni nakon demontaže za šta može da se iskoristi - kaže Stojčić. 

Podsetimo, prvo rešenje pbilo je da se most prebaci u park Ušće i da predstavlja svojevrsnu skulpturu, dok bi ispod njega bili kulturni, turistički i komercijalni sadržaji. U drugom slučaju, most bi bio namenjen za bicikliste i pešake, a spajao bi Adu Ciganliju i Blok 70. Ne zna se da li su ove opcije "pale u vodu", a jedino što je sigurno jeste da Stari savski most neće ostati gde jeste.

Naime, Vlada Srbije je potpisala ugovor o kreditu u vrednosti do skoro 80 miliona evra sa francuskom bankom za finansiranje uklanjanja tog mosta i izgradnju novog. Tako će Stari savski most  biti uklonjen i biće izgrađen novi, sa četiri saobraćajne trake, dve za tramvaj, sa pešačkom i biciklističkom stazom. 

Anketa

Profesor Saobraćajnog fakulteta u penziji Milan Vujanić ocenjuje da je Stari savski most  lep i značajan za Beograđane i da nema smisla uništiti ga.

- Tramvajski saobraćaj između starog i novog dela Beograda bio je tema polemike još 2003. i 2004. i 2005. godine, kada je rađen Most na Adi koji je  projektovan tako da je između dve kolovozne trake ostavljen prostor za tramvajski saobraćaj sa namerom da se prebaci na taj most. Stari savski most nije adekvatan za tu vrstu prevoza iz mnogo razloga. Prvo zbog kapaciteta, načina izgradnje i tehnologije koja je korišćena. Takođe, ovaj most je star, bučan i nije funkcionalan za saobraćaj u Beogradu.  Ono što je činjenica jeste da je ovaj most lep i da nema smisla uništiti ga.  Možda ga treba pretvoriti u pešački, neki alternativni most  ili ga sačuvati za ukras - kaže profesor Vujanić. 

Foto: K1/Printscreen

 

On dodaje da će na mestu ovog mosta biti izgrađen nov, moderan most  na stubovima starog, ali da konstrukcija mora biti sklonjena.

- Kada se sruši Stari savski most,  tramvaji će ići preko Mosta na Adi, dok će putnički autoimobili moći da koriste Most na Adi, Gazelu i Brankov most. Ne bi trebalo biti većeg saobraćajnog kolapsa. Prema mojim proračunima Beogradu treba još jedan most kako bi  zatvorili kružni prsten. Tako bi se sa ovim postojećim mostovima rasteretio saobraćaj u Beogradu - profesor Vujanić.

Istorija

Stari savski most je najmanji saobraćajni most u Beogradu, a dugačak je svega 430 metara, ali to nije jedini razlog zbog kojeg je ovaj most poseban.

Ono što ga čini posebnim je njegova istorija. Junačko delo beogradskog učitelja Miladina Zarića čini taj most drugačijim. Nije dozvolio okupatoru da ga sruši.

Foto: Tanjug/Sava Radovanović

 

Naime, sagrađen je za vreme okupacije, 1942. godine jer je Most kralja Aleksandra bio uništen. Pri povlačenju iz Beograda 1944. godine Nemci su hteli da ga sruše.

Sa prozora svog stana u Karađorđevoj ulici, učitelj Miladin Zarić, posmatrao je danima kako Nemci postavljaju mine i proučavao na koji način kablovi povezuju mine sa detonatorom.

Kada su Nemci krenuli i prešli na stranu današnjeg Novog Beograda, Miladin Zarić se potpuno sam, popeo na most, uzeo ašov i njime prekinuo, već zapaljenu, detonatorsku žicu. 

Međutim, Nemci nisu odustajali od namere da poruše most, te su pokušali da ga sa druge strane gađaju kako bi ga srušili, ali je Crvena armija uspela da ga zaštiti, obezbedivši time sebi prelaz preko Save.

Posle rata, zbog svog herojskog podviga, hrabri učitelj Zarić je odlikovan od strane novih vlasti i, postavljen za predsednika Trećeg rejona.

 

Ostavite komentar