SLEPE I SLABOVIDE OSOBE se protive električnim automobilima i za to imaju DOBAR RAZLOG
Mnogi električni automobili poseduju uređaje koji emituju veštački zvuk motora, ali taj zvuk nije dovoljan
Izvor: K1info/rts.rs
04/05/2023 > 23:03
podeli vest:
Na putevima i ulicama je sve više električnih automobila, a oni su ne samo ekološki prihvatljiviji već su i mnogo tiši od vozila sa unutrašnjim sagorevanjem. Ipak, za jednu grupu ljudi to može da predstavlja veliki problem.
Gotovo nečujno kretanje modernih automobila na električni pogon je za korisnike i za životnu sredinu pozitivan aspekt, kao i nulta emisija zagađenja izduvnim gasovima. Jedino što je preostalo jeste zvuk koji stvaraju točkovi u kontaktu sa podlogom.
To, međutim, za ljude koji se više oslanjaju na sluh nego na vid može da bude veliki problem.
Mnogi električni automobili zato poseduju uređaje koji emituju veštački zvuk motora, ali taj zvuk ne odaje mnogo, recimo to koliko snažno automobil ubrzava.
Zvuk da imitira motore s unutrašnjim sagorevanjem
Na to je nedavno ukazalo i Nemačko udruženje slepih i slabovidih osoba.
- Kod automobila s unutrašnjim sagorevanjem može se čuti koliko vozač snažno daje gas, da li ubrzava snažno ili blago - rekao je predsednik Udruženja Hans-Verner Lange.
Kod sistema koji stvara veštačke zvukove vožnje "Avas", zvukovi međutim ne odaju baš mnogo.
- Bilo bi dobro kada bi se industrija orijentisala prema poznatim zvukovima motora sa unutrašnjim sagorevanjem - rekao je Lange.
Kako je objasnio Savez nemačke automobilske industrije (VDA), sistem „Avas“ (Acustic Vehicle Alerting System) od 2021. obavezan je u svim električnim automobilima. Ali, taj se sistem isključuje kod brzine od 20 kilometara na sat.
Lange je objasnio da se slepe osobe u saobraćaju oslanjaju na zvuk koji dolazi od automobila: koliko snažno vozač pritiska papučicu za gas i da li je to dovoljno da na vreme pređem ulicu?
Snažniji zvukovi za bolje prepoznavanje
Jedno istraživanje je pokazalo da slepe osobe ubrzanje električnih automobila procenjuju mnogo niže nego kod automobila s unutrašnjim sagorevanjem.
- To kod slepih ljudi, može da dovede do pogrešnih i fatalnih odluka u saobraćaju - rekao je Lange.
VDA, međutim, navodi da su međunarodni standardi za upotrebu zvukova doneseni u saradnji s udruženjima slepih. Proizvođači mogu unutar zadatih vrednosti sami da odrede koji zvukovi ulaze u nove automobile. Ponekad se čak i svesno imitiraju zvukovi koje proizvode motori s unutrašnjim sagorevanjem.
Naučnici, koji su po nalogu osiguravajućih društava istraživali taj sektor, 2022. su preporučili promene "Avasa" s težištem na lakšem prepoznavanju ubrzanja. Takođe se preporučuje aktiviranje "Avasa" i kod brzina većih od 20 kilometara na čas.
- Kod brzina iznad 20 kilometara na čas je teško samo na osnovu zvuka točkova proceniti brzinu vozila - zaključio je Lange.
Ostavite komentar