Vesti > Srbija

KISELINE, gas, đubrivo, otrovi: OPASNI TERETI svakodnevno TUTNJE srpskim prugama

Svakodnevni prolaze naftni derivati, tečni naftni gas, sumporna, sirćetna i azotna kiselina i veštačka đubriva

Izvor: K1info/nova.rs

29/12/2022 > 18:48

podeli vest:

KISELINE, gas, đubrivo, otrovi: OPASNI TERETI svakodnevno TUTNJE srpskim prugama
Foto: Pixabay.com


Oko 900 tona amonijaka prilikom čijeg železničkog transporta je došlo do iskliznuća i curenja amonijaka kod Pirota, usled čega su preminule dve osobe, a više od 50 je hospitalizovano, samo je jedan u nizu opasnih tereta koji se prevoze kroz Srbiju.

Ovaj akcident otvorio je niz pitanja u javnosti, pre svega šta se i kojim količinama prevozi kroz Srbiju, kada je reč o opasnom teretu.

Kroz Srbiju, kako kažu nadležni, svakodnevni prolaze naftni derivati, tečni naftni gas, sumporna, sirćetna i azotna kiselina i veštačka đubriva.

U „Infrastruktura železnica Srbije“ kažu da na srpskim prugama prosečno dnevno saobraća oko 15 teretnih vozova kojima se prevoze opasni tereti.

- Na prugama „Infrastrukture železnica Srbije“ od opasnih tereta se najčešće prevoze, pored ostalog, naftni derivati, tečni naftni gas, sumporna, sirćetna i azotna kiselina, veštačka đubriva i amonijak. Na srpskim prugama prosečno dnevno saobraća oko 15 teretnih vozova kojima se prevoze opasni tereti. To na godišnjem nivou iznosi oko pet do pet i po hiljada teretnih vozova. Prosečno godišnje oko 10 odsto ukupnog teretnog železničkog transporta čini prevoz opasnih tereta - kažu oni.

Kako su pojasnili, transport opasne robe na prugama obavlja se u skladu sa Pravilnikom o međunarodnom železničkom prevozu opasne robe (Pravilnik RID), Zakonom o transportu opasne robe i podzakonskim aktima, kao i svim ostalim važećim međunarodnim i nacionalnim propisima.

- U skladu sa zakonskim rešenjima, učesnici u transportu dužni su, s obzirom na vrstu predvidivih opasnosti, da preduzmu sve propisane mere kako bi sprečili vanredni događaj, odnosno u najvećoj mogućoj meri umanjili posledice vanrednog događaja - rekli su iz ovog preduzeća.

Kako kažu, prevoznik brine o svom vozu, opasnoj robi, kolima u kojima se ona nalazi, o tehničkoj ispravnosti, održavanju, dokumentaciji koja prati svaku pošiljku opasne robe, o obučenosti zaposlenih u skladu sa propisanim obavezama, kao i sigurnosti i bezbednosti pošiljke.

Kako kažu, generalne obaveze „Infrastrukture železnica Srbije“, kao upravljača železničke infrastrukture, su da održava infrastrukturne kapacitete u funkcionalnom i bezbednom stanju, odvijanje redovnog i urednog saobraćaja pod optimalnim uslovima bezbednosti i sigurnosti, operativno praćenje svake pošiljke opasne robe svih prevoznika na prugama, reagovanje po potrebi kod razvnih nepravilnosti koje izazivaju povećanje rizika u transportu opasne robe, obučavanje zaposlenih iz oblasti transporta opasne robe i slično.

Šta se dogodilo kod Pirota?

Na pitanje šta se dogodilo na pruzi kod Pirota, iz ovog preduzeća kažu da su odmah nakon iskluznuća formirali Zajedničku komisiju za isleđenje vanrednog događaja koja, paralelno sa drugim državnim i inspekcijskim organima, prikuplja informacije o događaju, nakon čega će se doneti zaključak.

- Infrastruktura na deonici pruge Pirot – Staničenje, između Niša i Dimitrovgrada, bila je osposobljena za ovakvu vrstu transporta. U 2022. godini prosečno mesečno na ovoj pruzi između saobraćalo je 347 teretnih vozova, od čega prosečno mesečno 48 teretnih vozova kojima su se prevozile opasne materije. Međutim, zbog stare železničke infrastrukture na pruzi Niš – Dimitrovgrad, uvedena je lagana vožnja. Tako je brzina vozova između Niša i Pirota, uključujući i deonicu Staničenje – Pirot, ograničena na 30 km/sat, dok je brzina vozova od Pirota do Dimitrovgrada ograničena na 50 km/sat - navode oni.

Na pitanje da li opasan teret i dalje prolazi „Vračarskim tunelom“, praktično, kroz centar Beograda, kažu da se transport odvija samo tokom noći, odnosno u terminu u kom je stanica zabranjena za putničke vozove.

- Pored toga, na delu pruge Karađorđev Park – Pančevački most na oba koloseka može se nalaziti samo jedan voz koji u svom sastavu ima vagone sa oznakom RID. U stanicama Pančevo Glavna i Rakovica (Beograd Ranžirna) obavlja se pregled svih teretnih vozova koji u svom sastavu imaju vagone za prevoz opasnih roba. Uslovi kojima je definisan transport opasnih roba kroz Vračarski tunel, kao i preventivne mere koje „Infrastruktura železnica Srbije“ preduzima predstavljaju prevenciju bezbednog funkcionisanja saobraćaja vozova sa opasnim robama - navode oni.

 

 

Ostavite komentar