Vesti > Srbija

Zašto su ugašena DVA ŽIVOTA u Ovčar Banji: NE MOŽE da se ne zna ČIJI JE MOST, neko MORA DA ODGOVARA

Most u Ovčar Banji nije imao upotrebnu dozvolu ni šezdesetih godina kada je izgrađen

Izvor: K1info

15/10/2022 > 09:22

podeli vest:

Zašto su ugašena DVA ŽIVOTA u Ovčar Banji: NE MOŽE da se ne zna ČIJI JE MOST, neko MORA DA ODGOVARA
Foto: RINA.rs


Dve osobe su poginule u nesreći u Ovčar Banji kada je pukao viseći pešački most preko Zapadne Morave, a više od dvadeset je povređeno prilikom pada u reku.

Do ove tragedije sigurno ne bi došlo, ukazuju stručnjaci, da su se na mostu, koji je zabranjen za upotrebu, nalazile fizičke prepreke koje upozoravaju na mogućnost urušavanja. 

Tim povodom gost “Uranka” na K1 televiziji bio je profesor dr Milan Vujanić, stručnjak za bezbednost saobraćaja.

Ne postoje mostovi koji nisu ničiji. Čak i da imate vaše vlastito zemljište pored reke i da hoćete da napravite most on ne bi smeo da bude javni. To znači da preko tog mosta građani ne bi smeli svojevoljno da prelaze. S druge strane, ukoliko postoji bilo kakvo ograničenje o nosivosti, ono mora da bude istaknuto i poštovano. Na mestu ovog mosta nije bilo ništa istaknuto. Na mestu nesreće neko je upozoravao da grupe veće od pet osoba ne idu preko tog mosta. A kako su došli do broja pet? Da li je to pet za prosečnu težinu muškarca od 70 kilograma ili za ženu 60 kilograma, a i na kom rastojanju je trebalo da se nalaze - rekao je Vujanić.

On je objasnio da nikada u saobraćaju nijedna saobraćajnica, pa ni most, nije dozvoljena za upotrebu ako nije bezbedna.

- Znači sada se pitamo ko je vlasnik mosta. Kažu - ne zna se. To nije tačno. Da biste izgradili most vi ste morali da podnesete zahtev nekom da vam odobri izgradnju mosta, morali ste da priložite projekat – kazao je profesor. 

Vujanić je objasnio da iako je most građen šezdesetih godina, niko nije smeo da dozvoli da se nelegalan most koristi.

 - Nadležni su obavešteni. Ko je teritorijalno odgovoran za most? Zamislite sada da Gazela pukne jer preko nje ide 20 autobusa, a planirano je da ide 15. To nije prihvatljivo nigde u svetu pa ni kod nas. Ne smete da izgradite nešto za šta tvrdite da ne može da izdrži, a da bude za javnu upotrebu. Na kom mostu ste još videli da ne smeju veće grupe od pet osoba da se kreću. Ako most nije bezbedan za upotrebu, on se zatvara - ocenio je profesor.

Foto: K1/Printscreen

 

Vujanić se osvrnuo i na zakonske odredbe i na pitanje odgovornosti.

- Kada je u pitanju zakon, glagol “treba” je nepoznat. Ili je obavezno zabranjeno, mora se, ne sme se... Nema "treba". Most nije imao upotrebnu dozvolu ni šezdesetih godina kada je izgrađen. Kako zna gradonačelnik da nije dobio upotrebnu dozvolu? Morao je da ga zatvori. Postoji put koji ide okolo kojim se može doći na to isto mesto, to znači da nije čak ni bila opcija da mora da se koristi. Radna grupa treba da utvrdi kako je onaj koji je gradio most to uradio bez projekta - kazao je Vujanić. 

Kako je rekao gost “Uranka” most koji spaja obalu Morave koja pripada Čačku sa obalom koja pripada opštini Lučani je izgrađen "na divlje" pre 60 godina, ljudi su ga koristili i niko nije ništa uradio. 

- Znaju da je "divlji" most. Ako govorimo o dve opštine, obe lokalne samouprave su napravile propuste zbog kojih se desila nesreća. Ne može nijedna od njih da se "izvadi" jer je most i na jednoj i na drugoj teritoriji. Most je nelegalan, 60 godina su zatvarane oči i pravili su se ludi. Pravo i zakon ne razumeju emocije, nego će da se utvrdi ko nije uradio svoj deo posla. To znači ili zatvaranje mosta ili vraćanje u stanje koje je bezbedno za korišćenje. Tužbe će biti upućene organu lokalne uprave, a oni će tražiti odgovorno lice - objasnio je profeor. 

Prema njegovim rečima evidentno je da će MUP podići krivičnu prijavu protiv lica za koje misle da je odgovorno.

Onaj ko je potpisao dozvolu za izgradnju mosta je dao i uslove, onaj ko nije ispoštovao te uslove je odgovoran. Ako to lice nije među živima onda neće odgovarati, ali postoji njegov naslednik jer nije privatno lice dalo dozvolu nego neka odgovarajuća služba. Samo je pitanje za upravu ko nije uradio svoj posao i ko nije zabranio korišćenje mosta. Takođe, ko nije posle određenog vremena rekao da treba da se izvrši rehabilitacija, ko je dozvolio da se koristi most i da se verbalno upozoravaju građani - ocenio je profeor. 

On je podsetio da je za Pančevački most 2004. godine potrošeno milion maraka za ispitivanje stanja, a onda je i rehabilitovan i sada možete normalno da se krećete preko njega.

- Rehabilitacija ne znači održavanje, nego znači da je ponovo osposobljen, vraćen u stanje kakav je bio kao nov, a Pančevac je trajao 40 godina pre nego što smo ga rehabilitovali. U vreme kada je to rađeno bilo je restrikcija saobraćaja na mostu zbog bezbednosti. To vam govori kakva je procedura, samo je pitanje ko je titularan - objasnio je Vujanić. 

Ne brinite, mostovi su nam odlični

Profesor Vujanić se osvrnuo i na stanje ostalih mostova u Srbiji i ocenio da su nam mostovi u dobrom stanju, ali da je važno da se oni održavaju.

Nekoliko mostova u Beogradu koje imamo su besprekorni. U narednih 20 do 30 godina smo mirni. Povremeno mora da se sprovodi rehabilitacija, i vraćanje u normalno projektovano stanje. U vreme projektovanja Gazele, saobraćaj je bio projektovan za 10.000 vozila dnevno, a planirano je da se u narednih 20 godina poveća broj vozila na 20.000 vozila dnevno, ali promet je posle pet godina porastao na 100.000 vozila. Zbog toga je preko Gazele zabranjen saobraćaj kamiona i autobusa koji nemaju posebnu dozvolu. Što se tiče starog železničkog mosta, izuzetno je neprijatno kada ide tramvaj preko njega, jer zvuk koji on pravi je strašan. Šta god da urade sa tim mostom sigurno ga neće baciti u staro gvožđe. Pešačko-biciklistički most bi bilo dobro rešenje. Moramo da gradimo još mostova, Beograd ih ima malo.

 

 

 

Ostavite komentar