Ekonomija > Čuvarkuća

Smanjenje gramaže proizvoda SVE ČEŠĆE PRAKSA, proizvođači IDU NA TO da malo ko čita deklaraciju

Proizvođači su morali zbog poskupljenja sirovina, energenata da koriguju cene, a onda su pribegli i smanjenju gramaže

Izvor: K1info/Tanjug

13/01/2023 > 17:14

podeli vest:

Smanjenje gramaže proizvoda SVE ČEŠĆE PRAKSA, proizvođači IDU NA TO da malo ko čita deklaraciju
Foto: Pexel.com


Smanjenje gramaže pojedinih proizvoda kako bi cena ostala ista nije protivzakonito, jer propisi nalažu da je obavezno samo da je gramaža istaknuta jasno na proizvodu i tačna, ali, kako je objasnio Mladen Alfirović iz Nacionalne organizacije potrošača, to je posredni i perfidni način poskupljenja i time predstavlja nefer odnos prema kupcima. 

- Sve dok je proizvod deklarisan u skladu sa važećim pravilnicima, dokle god je na ambalaži navedena tačna gramaža ili druga jedinica mere, količine proizvoda, koji se nalazi u samom pakovanju, sve je u skladu sa zakonom - rekao je Alfirović za Tanjug. 

On smatra da je smanjenje gramaže posredni i perfidni način poskupljenja proizvoda, koje je u poslednjih godinu dana posebno prisutno, i da proizvođači na taj način zloupotrebljavaju poverenje kupaca. 

- Računajući na to da su potrošači navikli da određene proizvode kupuju, da su im poklonili poverenje i da zapravo po nekom automatizmu samo nešto uzmu, a zapravo i ne čitaju deklaraciju - rekao je Alfirović. 

"Šrinkflacija" - smanjenje gramaže ili količine proizvoda u pakovanju, a da se ne promeni njena cena je, ističe Alfirović, pojava koja je uočena pre nekoliko godina, a u proteklih godinu dana sve je češća i u Srbiji. 

- Proizvođači su morali zbog poskupljenja sirovina, energenata da koriguju cene, pa kad su verovatno dostigli određeni maksimum i procenili da potrošači neće više to kupovati, onda su pribegli ovoj drugoj metodi. Imamo sve veći broj proizođača i sve širi krug proizvoda na kojima se to primenjuje - objasnio je Alfirović.

Što se tiče predstojećeg perioda, on je rekao da ne zna kako će se to odraziti na kupce, ali smatra da će šrinkfalciju potrošači sve više uočavati. 

- Samim tim proizvođačima može opasti promet. Ljudi mogu da prestanu da kupuju proizvode kod kojih su to uočili i biraju druge proizvođače. To su kalkulacije koje i proizvođači imaju i moraju da dobro razmisle da li će se u budućnosti ponašati na ovakav način - rekao je Alfirović. 

Foto: Pexels.com

 

On je objasnio da tu nema nikakvog kršenja propisa, i da oni ne obavezuju proizvođača da navede da je gramaža promenjena. 

- Nema tu nikakvog kršenja propisa koji regulišu ovu oblast, pa sad da tu bude neka oglasna poruka - smanjena gramaža. Nezamislivo je da će bilo ko to uraditi kada ga propisi na to ne obavezuju. Može se reći da je to nefer odnos prema potrošačima, jer je to zapravo perfidan način da proizvod poskupi i da se, na neki način, zloupotrebi poverenje i navike potrošača - zaključio je Alfirović. 

Da li su smanjene porcije u restoranima?

Kuvar jednog beogradskog restorana Nemanja Božinović rekao je da nije siguran da se "ozbiljni" restorani bave takvim stvarima, ali da mu je "šrinkflacija" poznata i u oblasti restoranskih usluga. 

Foto: Pixabay.com

 

On je dodao da porast cena namirnica i inflacija utiču na ugostitelje te da su oni primorani da menjaju cene. 

- Cenovnici dobavljača nisu stabilni, cene konstatno rastu i samim tim, moramo da menjamo naše cene. Razlika je u tome što mi moramo da nađemo balans između cene dobavljača i cene koju mi možemo da prezentujmo našim potrošačima - rekao je Božinović. 

 


 

 

 

Ostavite komentar