DIGITALNI PONOR Demokratija u eri dezinformacija
Dr Orhan Dragaš je srpski stručnjak za bezbednost i međunarodne odnose, autor je analize koju prenosimo.
06.12.2024
KolumnaPlatforme poput Facebooka, Instagrama, TikToka i X-a (bivši Twitter) preoblikovale su način na koji konzumiramo vesti
podeli vest:
Razvoj tehnologije i promena navika publike stavili su klasične medije i društvene mreže u fokus velike transformacije. U eri u kojoj su informacije dostupne jednim klikom, postavlja se pitanje kako će društvene mreže oblikovati budućnost medija i šta klasični mediji moraju da učine kako bi ostali relevantni. Mi u Srbiji kada govorimo o medijima uvek mislimo o tome koliko je koji mediji politički orjentisan za vlast ili opoziciju, a gotovo uopšte ne razmišljamo da li se naši mediji prilagođavaju novom poslovnom okruženju i načinu kako publika konzumira te medijske sadržaje.
Već sada, društvene mreže su postale glavni izvor informacija za mlađe generacije. Platforme poput Facebooka, Instagrama, TikToka i X-a (bivši Twitter) preoblikovale su način na koji konzumiramo vesti. Algoritmi su ti koji odlučuju koje informacije će dospeti do korisnika, a personalizacija sadržaja daje osećaj individualnog informisanja. Međutim, ovi algoritmi često favorizuju senzacionalizam i polarizujuće teme, što može dovesti do širenja dezinformacija i pogrešnih narativa.
U Srbiji, prema istraživanjima agencija za medije, više od 70% mladih koristi društvene mreže kao primarni izvor informisanja. Klasični mediji sve češće svoje vesti plasiraju na ovim platformama kako bi dopreli do publike, ali to nije dovoljno. U budućnosti, društvene mreže će još više diversifikovati formate vesti, koristeći kratke video zapise, interaktivne vizuale i veštačku inteligenciju (AI) za personalizaciju sadržaja.
Klasični mediji poput televizije, novina i radija suočavaju se sa izazovom opstanka u digitalnoj eri. U Srbiji, tradicionalni mediji i dalje imaju veliku ulogu, posebno među starijom populacijom. Ipak, pad tiraža štampanih izdanja i smanjenje gledanosti tradicionalnih televizijskih programa ukazuju na to da je vreme za promenu.
Kako bi preživeli i ostali relevantni, klasični mediji moraju prihvatiti digitalnu transformaciju. To podrazumeva nekoliko ključnih koraka:
Prilagođavanje formatima za digitalne platforme – Medijske kuće moraju kreirati sadržaj prilagođen društvenim mrežama, poput kratkih video priloga, infografika i interaktivnih tekstova.
Korišćenje veštačke inteligencije – AI može pomoći u analizi podataka o publici, personalizaciji sadržaja i automatskom generisanju izveštaja. Takođe, AI alatke mogu pomoći u borbi protiv dezinformacija kroz brzo otkrivanje lažnih vesti.
Fokus na kredibilitet – Klasični mediji imaju prednost u odnosu na društvene mreže jer uživaju veće poverenje publike kada je reč o proveri informacija. Transparentnost i verodostojnost treba da postanu osnovni principi njihovog rada.
Jedan od ključnih trendova u narednim godinama biće uspostavljanje hibridnog modela informisanja, gde će klasični mediji sarađivati sa društvenim mrežama. Medijske kuće će sve više koristiti društvene mreže kao platforme za distribuciju sadržaja, dok će društvene mreže razvijati alate za bolje praćenje kredibiliteta izvora.
U Srbiji, možemo očekivati veću integraciju lokalnih i nacionalnih medija u digitalne platforme. Na primer, informativni portali već ulažu u razvoj mobilnih aplikacija koje nude personalizovane vesti, a televizijske stanice sve češće koriste YouTube i TikTok za emitovanje skraćenih emisija i ekskluzivnih sadržaja.
Dr Orhan Dragaš je srpski stručnjak za bezbednost i međunarodne odnose, autor je analize koju prenosimo.
06.12.2024
KolumnaTo je izraz koji predstavlja zabrinutost u vezi za uticajem prekomerne upotrebe nekvalitetnog onlajn sadržaja, naročito na mrežama
05.12.2024
VestiJedan od izazova sa kojim će se mediji suočiti jeste promena navika publike. Mlađe generacije preferiraju sadržaj koji je vizuelno bogat, kratak i dostupan na zahtev. TikTok je pokazao kako kratki video formati mogu biti moćan alat za prenošenje informacija. Klasični mediji će morati da se prilagode ovom trendu, koristeći slične formate kako bi privukli mlađu publiku.
Takođe, interaktivnost će postati ključna. Gledaoci i čitaoci žele da budu deo priče – kroz ankete, komentare i direktnu komunikaciju sa medijima. Klasični mediji moraju iskoristiti potencijal tehnologije da uključe publiku u proces stvaranja sadržaja, čime će povećati poverenje i lojalnost korisnika.
Ipak, budućnost nije bez izazova. Pitanje regulacije društvenih mreža i odgovornosti za širenje dezinformacija biće ključno. Klasični mediji često podležu pritiscima da prate trendove društvenih mreža, što može ugroziti kvalitet sadržaja i novinarske standarde. U Srbiji, dodatni izazov predstavlja politička kontrola medija i uticaj oglašivača na uređivačku politiku. U ovom kontekstu, klasični mediji moraju raditi na jačanju svoje nezavisnosti i transparentnosti. Takođe, potrebno je investirati u obuku novinara za rad sa novim tehnologijama i alatima, kako bi se povećala njihova konkurentnost u digitalnom svetu.
Budućnost medija leži u kombinaciji kvaliteta sadržaja i inovativnih tehnologija. Klasični mediji moraju redefinisati svoju ulogu, prelazeći sa jednostavnih prenosa informacija na dublje analize, istraživačko novinarstvo i pružanje konteksta koji društvene mreže često zanemaruju. U Srbiji, mediji će se sve više okretati lokalnim temama i angažovati zajednicu, jer je to segment koji društvene mreže ne mogu u potpunosti da pokriju. Medijske kuće koje prepoznaju ovu priliku i kombinuju lokalni fokus sa modernim tehnologijama imaće ključnu prednost u budućnosti.
Promene u medijskom pejzažu su neizbežne. Društvene mreže će nastaviti da dominiraju kao primarni izvor informacija za većinu populacije, dok će klasični mediji morati da se prilagode novim trendovima i tehnologijama kako bi opstali. U tom procesu, ključna reč biće sinergija – saradnja između tradicionalnih vrednosti novinarstva i inovativnih formata koje donosi digitalno doba. Srbija, kao deo globalnih medijskih tokova, moraće da prati ove trendove i prilagodi se kako bi obezbedila informisano i angažovano društvo u godinama koje dolaze.
Dr Borislav Miljanović, osnivač je i CEO regionalne komunikacijske grupe Represent System, koju čine specijalizovane agencije u oblasti odnosa s javnošću i digitalnih komunikacija
BONUS VIDEO:
Platforme, koje snose isključivu odgovornost za sprovođenje, imaju godinu dana da shvate kako da primene starosnu granicu
28.11.2024
TehnologijaMaskova neto vrednost povećala se za otprilike 50 milijardi dolara.
11.12.2024
SrbijaKontroverzni inovator neverovatnog uma otkrio je svoj jedinstveni pristup za uočavanje vrhunskih talenata
23.11.2024
BiznisEmisija „Sve u 16 sa Robertom Čobanom“, počinje sa emitovanjem u nedelju, 17. novembra u 16 sati i definitivno će doneti svežinu
15.11.2024
DisplayDečaku se lekari bore za život
pre 3 minuta
HronikaPovređeni pacijenti su i dalje na intenzivnoj terapiji, a svakodnevno se primenjuju sve mere intenzivnog lečenja
pre 4 minuta
HronikaSrbijavoz podseća svoje putnike na popust od 10 odsto za onlajn kupovinu karata putem aplikacije "srbijavoz"
pre 15 minuta
SrbijaRuske trupe čvrsto drže inicijativu duž cele linije borbenog kontakta, rekao je ruski predsednik na sednici Odbora Ministarstva odbrane
pre 41 minut
SvetPovređeni su i vozači oba automobila
pre 49 minuta
HronikaStručnjaci u srudiju K1 govorili i o Srbima na Kosovu i Metohiji, koji su kako je ocenjeno jedini narod u Evropi koji živi u getu
pre 52 minuta
HronikaKako je premijer istakao istina će biti utvrđena, te da će oni koji su krivi odgovarati
pre 55 minuta
PolitikaPrva faza izgradnje trebalo bi da bude završena u roku od dve godine, navode prištinski mediji.
pre 58 minuta
PolitikaMisteriozna bolest odnela je zvezdu kultne serije
pre 17 minuta
SudbineNeka počiva u miru, uz večno sećanje, objavio je predsednik SPS
pre 40 minuta
SudbineVesna je sahranjena na Bunuševačkom groblju u Vranju, a iza sebe je ostavila ćerku, unuku i supruga
pre 1 sat
SudbinePlatforme poput Facebooka, Instagrama, TikToka i X-a (bivši Twitter) preoblikovale su način na koji konzumiramo vesti
pre 2 sata
KolumnaDok je pred kamerama pričao ovu priču, sveštenik je jedva zadržavao suze
pre 16 sati
SudbineMnogo toga je do sada radila, ali postoje i radovi na koje je posebno ponosna i koji su vredni pomena
pre 20 sati
ReportažaVolonteri obilaze zabačena planinska sela u kojima živi staračko i bolesno stanovništvo kojima je medicinska nega teže dostupna
15.12.2024
SudbineDr Kalezić je bio cenjen, ne samo kao učitelj i teolog, već i kao čovek pun topline, duha i vere
15.12.2024
Sudbine
Ostavite komentar