Slobodno vreme > Mozaik

Nauka objašnjava zašto je bolje da je poklon aljkavo upakovan

Izreka kaže da izgled može da vara, a u slučaju davanja poklona, možda je u pravu

Izvor: K1info/rts.rs

29/12/2023 > 22:44

podeli vest:

Nauka objašnjava zašto je bolje da je poklon aljkavo upakovan
Foto: Pixabay.com


Potrošači troše milijarde dolara godišnje na pakovanje poklona, u većini slučajeva kako bi njihovi pokloni izgledali što bolje. U ovaj zbir ulazi novac potrošen na papir, kutije, trake i lepe mašne.

Dok su neki ljudi posebno vešti u pakovanju poklona - sa savršenim naborima, pažljivo vezanim trakama i mašnama - drugi nisu baš za to i očigledno bi više voleli da peru sudove ili čiste kuću.

Tim psihologa marketinga želeo je da istraži da li je sve to vreme i trud zaista vredno toga. Da li lepa prezentacija čini da se primaocu poklon više dopadne? Ili je obrnuto?

Neuredan u odnosu na uredan

U radu iz 2019. godine koji je objavio "Journal of Consumer Psychology", profesori iz Rena, Džesika Riksom, Bret Riksom i Erik M. Mas, sa Univerziteta u Nevadi, sproveli su tri eksperimenta kako bi istražili uticaj pakovanja poklona na zadovoljstvo primaoca.

U prvom eksperimentu, regrutovali su 180 studenata univerziteta da dođu u laboratoriju u Majamiju i učestvuju u istraživačkoj studiji koja je im je predstavljena kao vežba za koju će dobiti dodatne bodove. Po dolasku, svaki učesnik je dobio pravi poklon u znak zahvalnosti za učešće.

Poklon je bila šolja za kafu sa logom jednog od dva NBA košarkaška tima, lokalnog Majami Hita ili rivala Orlando Medžika, koje su nasumično podeljene. Istraživači su znali da je svaki učesnik bio strastven navijač Hita na osnovu prethodne ankete - i da oni nikako ne podržavaju Medžike. Namera je bila da jedna grupa studenata dobije poželjan poklon, a druga nešto što sigurno nikada ne bi poželela.

Foto: Pixabay.com

 

Pored toga, polovina poklona je bila uredno upakovana, dok je druga upakovana aljkavo.

Posle odmotavanja, učesnici su ocenjivali koliko im se dopao poklon. Ustanovljeno je da se onima koji su dobili neuredno upakovane poklone poklon dopao znatno više od onih koji su dobili uredno upakovani poklon - bez obzira koju šolju su dobili.

Upravljanje očekivanjima

Da bi razumeli zašto, psiholozi su regrutovali još jedan skup studenata i zamolili ih da pogledaju sliku uredno ili neuredno upakovanog poklona i prijave svoja očekivanja o tome pre nego što vide šta je unutra.

Učesnicima je zatim rečeno da zamisle da su otvorili poklon i da ocene svoje stvarno mišljenje o njemu, što istraživačima omogućava da uporede da li odgovara njihovim očekivanjima ili ne.

Rezultati su pokazali da su očekivanja bila znatno veća za uredno upakovane poklone u odnosu na one koji su bili neuredno zamotani. Međutim, posle otkrivanja, učesnici koji su primili uredno upakovani poklon izjavili su da nije ispunio njihova očekivanja, dok su oni koji su dobili neuredno upakovani poklon rekli da je nadmašio njihova očekivanja.

Prijatelji nasuprot poznanicima

U trećem i poslednjem eksperimentu, psiholozi su želeli da se usredsrede na to da li ovaj efekat zavisi od odnosa između davaoca poklona i primaoca. Da li je važno da li je davalac blizak prijatelj ili samo poznanik?

 

Ostavite komentar