DA LI PAMETNI SEMAFORI MOGU DA REŠE SAOBRAĆAJNE GUŽVE U BEOGRADU? Evo kako funkcionišu
podeli vest:

Sistem pametnih semafora instaliran je na Novom Beogradu, u Zemunu i centralnim gradskim opštinama, a plan Sekretarijata za saobraćaj je da se u narednom periodu to uradi i u ostalim opštinama. Iako pomalo neverovatno zvuči da taj sistem prikuplja informacije na svakih pet minuta i prilagođava se situaciji u saobraćaju, stručnjaci tvrde da je to jedno od rešenja za saobraćajne gužve u gradu.
Ako na prilazu raskrsnici ima više vozila, zeleno svetlo trajaće duže, dok će svetlo na semaforu za pešake ostati crveno sve dok neko od pešaka ne priđe i ne pritisne taster na stubu semafora.
Ovaj sistem razvijen je na američkom univerzitetu. Tamošnja istraživanja pokazala su da ovako saobraćaj u gradu može da se ubrza i do 25 odsto, a da se čekanje na raskrsnicama skraćuje za čak 40 odsto. U Beogradu ima 40 zona sa ovakvim sistemom i ukupno 440 raskrsnica.
Detektori postavljeni ispod asfalta registruju vozila na raskrsnici, a informacije se šalju u Centar za upravljanje.
- Oni se obično pozicioniraju u zonama ispred zaustavne linije i na nekih 30 do 40 metara ispred zaustavne linije. Oni pomažu ovom sistemu u vidu prikupljanja tih informacija o saobraćajnom opterećenju u realnom vremenu - objašnjava Dejan Veličković iz Sekretarijata za javni prevoz.
Na semaforu kod Vukovog spomenika vrlo brzo uključuje se zeleno svetlo. Sistem je napravljen tako da se u svakom trenutku prilagođava saobraćajnim gužvama.
- Ako povežemo više raskrsnica sa takvim semaforom onda ćemo dobiti da oni pravci koji su poprilično opterećeni da imaju veće zeleno svetlo i imaju brže pražnjenje. Usklađuje se sa pešacima i sa vozilima iz svih pravaca - naglasio je Milan Božović, stručnjak za bezbednost saobraćaja.
Usklađivanje rada semafora i stanja u saobraćaju
Ovaj sistem omogućava i da, kada je to potrebno, vozila hitnih službi i policije brže prođu kroz raskrsnice, objašnjava Božović.
Rad pametnih semafora najuočljiviji je noću, kada je na ulicama manje automobila. U kasnim večernjim satima, kada nema gužve u gradu, ako nema pešaka ili drugih vozila na raskrsnici, zeleno svetlo na semaforu odmah upaliti.
„Karakteristika ovog sistema je da se novi parametri i informacije prikupljaju na svakih pet minuta i tako prilagođavaju stanju u saobraćaju“, naveo je Dejan Veličković
Sistem pametnih semafora je instaliran na teritoriji Novog Beograda, Zemuna i u centralnim gradskim opštinama, a plan Sekretarijata za saobraćaj je da se u narednom periodu to uradi i u ostalim opštinama.
BONUS VIDEO
AFERA MATEI Nafta, obaveštajni agenti i zašto Tramp uništava najveću organizaciju za širenje američkog uticaja u svetu
Da se vratimo na gledanje filmova vikendom, danas imamo italijanski istraživački film iz 1972. o životu i smrti Enrika Mateija.
17.02.2025
Kolumna
Ostavite komentar