Goran Vesić: U maju UGOVOR O NADZORU nad projektom izgradnje metroa
Od Beograda do Budimpešte će se putovati za nešto više od tri sata, a obilaznica oko Beograda biće završena do 1. juna
Izvor: K1info
12/04/2023 > 16:34
podeli vest:
U maju biće potpisan ugovor o nadzoru nad projektom izgradnje beogradskog metroa, najavio je ministar građevinarstva, saobraćaja i infrastrukture Goran Vesić.
On je u emisiji "Uranak" na K1 televiziji istakao da je završen međunarodni tender i da je na konkursu pobedila Nemačka železnica "Deutche bahn".
- Dobili smo jednu od najboljih svetskih kompanija. Projekat za izgradnju prve linije metroa, koji je radila francuska kompanija nalazi se na reviziji komisije. Čim oni završe svoj posao i odobre, krećemo sa potpisivanjem tog ugovora - rekao je ministar Vesić.
Vozom kroz Mađarsku
Prema njegovim rečima od Beograda do Budimpešte će se putovati nešto više od tri sata.
- U Evropskoj uniji najbrži vozovi idu 160 kilometara na čas, a kod nas idu 200 i zbog toga kada uđu u Mađarsku moraće da se prilagode njihovoj brzini - objasnio je on.
Vesić je dodao da će se od Beograda do Subotice, putnici voziti sat i 12 minuta.
- Mi do pre godinu dana nismo imali nijedan km brze pruge. Uradili smo 75 kilometara do Novog Sada, a sada radimo 108 kilometara do Subotice. Potpisali smo ugovor sa Evropskom komisijom i investicionom bankom, za obnovu i razvoj, vredan 2,75 milijardi evra o izgradnji 235 kilometara brze pruge do Niša i ostaje nam još 135 kilometara brze pruge do Preševa, o čemu pregovaramo sa EU. Sada pričamo sa Makedonijom da naša pruga proširi do Skoplja. Kada se to bude završilo, mi ćemo u Srbiji imati 600 kilometara brzih pruga - objasnio je Vesić.
Početkom sledeće godine su prvi tenderi za izgradnju brze pruge do Niša, novac je, prema rečima ministra, obezbeđen.
- U naredne četiri godine imaćemo brzu prugu, kojom će direktno iz Niša moći da se ide do Budimpešte. Ono što sam dogovorio sa mađarskim ministrom, a to je da policijske stanice i carinske postave, budu na železničkim stanicama. To znači da kada uđete u Beograd, tu ćete proći pregled Mađarske carine i policije i idete pravo u Budimpeštu bez stajanja i obrnuto. To će promeniti život naših ljudi - dodao je Vesić.
Ministar je rekao da od 1976. do 2012. godine, nije izgrađena nijedan centimetar nove pruge, a rekonstruisano je tačno 31 kilometar pruge.
- S druge strane, od 2012. do 2022. izgrađeno je 134 kilometara novih pruga, i rekonstruisano je 754 kilometara pruga. Ukupno je u planu da se rekonstruiše još oko 1.700 kilometara. Srbija će polako rekonstruisati svoju mrežu. U narednim mesecima će u Skupštinu ući i Zakon o bezbednosti železničkog saobraćaja. Pruge nisu bile u fokusu kod nas do pre nekoliko godina. Oko 1.700 kilometara železničkih pruga je starija od 40 godina, a znamo da je prosečni vek pruga oko 25 godina. To ne znači da su one nebezbedne, već se na tim prugama vozi 10 do 20 kilometara na čas, zbog toga se od Beograda do Niša putuje 6 sati, a putovaće se 100 minuta, kada bude izgrađena ta brza pruga, čija je dužina oko 230 kilometara - rekao je ministar Goran Vesić i istakao da ovakva situacija nije samo u Srbiji, već i u drugim zemljama Evrope.
Ulaganje u pruge
U Evropi se generalno u pruge nije ulagalo, tek poslednjih godina je to postao trend.
- Posle korone, železnički saobraćaj je ponovo oživeo i EU do 2030. godine ima nameru da završi tu KOR mrežu pruga i da najkasnije do 2050. godine obnovi sve pruge. Čak postoje i neki predlozi od strane Francuske, ali ne znam da li će biti prihvaćeni, da na relaciji ispod 500 kilometara, nema avio prevoza, već samo brze pruge - dodao je Vesić.
On je naglasio da je Aleksandar Vučić nakon izgradnje puteva, doneo odluku, da se krene sa izgradnjom železničkih pruga.
Goran Vesić, otkrio je da je tokom sastanka, pre dve nedelje u Budimpešti dogovorio sa Lazarom Janošem da zajedno iniciraju sastanak sa ministrima transporta Grčke, Bugarske, Turske, Severne Makedonije i Albanije i komesarke za transport EU.
- Govorićemo o tome kako da se produže brze pruge od Srbije kroz Makedoniju do Soluna, od Skoplja prema Tirani, kao i kroz Bugarsku prema Istanbulu, jer smatramo da bi te brze pruge tek tada imale smisla. Nedavno sam boravio u Italiji i dogovorio sam se sa Saldinijem da napravimo brze pruge Slovenije, Austrije, Italije, Hrvatske i Srbije. Mi već projektujemo naš deo brze pruge od Beograda do Šida i trebalo bi da bude gotov u septembru. Italijani će raditi svoj deo pruge od Venecije prema Sloveniji. Čitav region i Balkan će biti povezan mrežom brzih pruga - rekao je Vesić.
Cena međunarodnih karata zavisiće od nekoliko faktora.
- Karte mogu da budu komercijalnije na međunarodnim destinacijama. Zato je jako bitno da se Beograd poveže sa Budimpeštom, Istanbulom, Solunom, Skopljem, jer tada možete da očekujete i više stranih putnika. Svaka zemlja vodi računa da karte budu dostupne stanovništvu, cene kod nas su vrlo dostupne. Država, osim zarade od karata, ima i druge benefite od razvoja železnice. Manji auto prevoz, autobusa, manje zagađenje. Veoma je važno posmatrati celokupnu sliku. U ovom trenutku imamo samo lokalni brzi voz, tek kada završe Mađari do 2025. godine, tada ćemo imati prvu međunarodnu liniju brzog voza - objasnio je Vesić.
Radovi na Prokopu
On je dodao da je u planu da se otvori jedan veliki portal, koji će obuhvatati kompletan međunarodni i međumesni prevoz, gde ćete moći da na jednom mestu da kupite sve karte.
- Razmišljamo da kao Nemačka uvedemo jednu kartu sa kojom ćete u jednom danu moći da menjate sve prevoze na teritoriji zemlje i gde ćete moći da dobijete najbržu kalkulaciju, kako da najbrže i po najpovoljnijim cenama dođete - objasnio je Vesić.
Ministar je rekao da će Železnička stanica "Prokop" biti završen do 20. oktobra.
- Predsednik je nedavno posetio radove i najavio završetak te glavne železničke stanice na dan Oslobođenja Beograda. Imamo u planu da radimo i rekonstrukciju glavne železničke stanice Novi Beograd. Ona će biti integrisana zajedno sa novom autobuskom stanicom. Kada se bude izgradio i metro, imaćete čitavu poveznicu - dodao je Vesić.
Prema njegovim rečima i obilaznica oko Beograda biće završena, do 1. juna.
- Tada će krenuti vozila i moći ćemo da preusmerimo saobraćaj oko glavnog grada. U Srbiji se uveliko gradi na mnogo strana, ali ima i puno projekata u narednom periodu. Ipak, postoje i teškoće, kao što su dobijanje građevinske dozvole i manjak radne snage - Postoje dva razloga zbog kojih smo imali pad u građevinskom sistemu. Jedan je tempo izdavanja građevinske dozvole, koji ćemo bitno ubrzati novim zakonom. Drugi razlog je nedostatak radne snage. Mi u građevinskoj industriji imamo oko 30 odsto stranih radnika. Ipak, to i nije tako loše, jer nam pokazuje, da se naša zemlja ekonomski razvija, zbog stranaca koji žele da rade kod nas - zaključio je Goran Vesić u emisiji "Uranak" na K1 televiziji.
Krađa kontaktne mreže
Kontaktna mreža železnica najčešće se nalazi na meti lopova, a Goran Vesić objašnjava da se radi o organizovanoj grupi, koja svoje ljude ima i "iznutra".
- Ovoga puta nije bila krađa, već oštećenje kontaktne mreže. Kao što znate, pre par meseci MUP Srbije je uhapsio jednu organizovanu grupu koja se bavila krađom. Običan čovek ne bi mogao da priđe tome, a posebno pod naponom da skine deo kontaktne mreže. Oni su znali kako da pod naponom skinu deo kontaktne mreže i radili su to veoma efikasno. To znači da su imali, znanja, pomoć iznutra, alate specijalno pravljene da bi se ti delovi skidali i nanosili su zaista ogromnu štetu. Međutim, otkako je uhapšena ta kriminalna grupa, zaista ima manje krađa - objasnio je ministar.
Prema njegovim rečima kada je izgrađena pruga, nije se razmišljalo dovoljno o tome, da se naprave moderni sistemi zaštite, iako je to bilo najavljeno.
- Sada se bavimo time, da se ovaj deo, između Beograda i Novog Sada, koji je sada napravljen (75km) i ovaj deo pruge koji se sada gradi između Novog Sada i Subotice (108km), koji treba da bude gotov do 2024. godine, ima moderne sisteme zaštite sa termovizijskim kamerama, koji će omogućiti da imamo potpunu zaštitu pruge – rekao je ministar Vesić.
Kapacitet aerodroma
Vesić je naglasio i da je Air Serbia najbrži rastuća regionalna kompanija u Evropi.
- Pustili smo glavni terminal. Svi radovi će do kraja godine biti završeni. Već sada je mnogo lakše doći, završava se 750 mesta parkinga, završavaju se dolazni putevi, sve će to biti gotovo do kraja maja. Uradili su za preko 1600 mesta, parking veliki, tako da će naš Aerodrom koji je imao kapacitet do 6 miliona, doći na kapacitet 15 miliona putnika. To je nešto što nas čini najvećim aerodromom u regionu - dodao je Vesić.
Kompleksan tunel
Vеsić jе istakao da jе izgradnja dеonicе Pakovraća - Požеga jеdna od najznačajnijih u Srbiji, jеr sе završеtkom auto-puta do Požеgе otvara mogućnost da sе nastavi sa izgradnjom dva auto-puta, ka Kotromanu i Rеpublici Srpskoj, i ka Dugoj Poljani, odnosno Crnoj Gori.
- Tu imamo dva kompleksna tunela. Jedan je "Laz" gde je probijena druga cev, drugi je "Munjino brdo", gde očekujemo probijanje cevi u julu ili avgustu. To je vrlo kompleksan tunel. Otvara se mogućnost da sе nastavi sa izgradnjom dva auto-puta, ka Kotromanu i Rеpublici Srpskoj, i ka Dugoj Poljani, odnosno Crnoj Gori. Timе ćе sе završiti izgradnja auto-putеva u ovom dеlu Srbijе, koji ćе biti u potpunosti saobraćajno povеzan - naglasio jе Vеsić.
Ostavite komentar