Vesti > Srbija

Kako se BRANE BG elektrane? Umesto njih, NOPS pita - ko će platiti TROŠKOVE SUĐENJA ako građani izgube?

U NOPS-u se pitaju da li se ovaj „spor“ mogao rešiti bez uvlačenja građana u duge i iscrpljujuće parnice za neizvesnim ishodom

Izvor: K1info

20/10/2022 > 00:19

podeli vest:

Kako se BRANE BG elektrane? Umesto njih, NOPS pita - ko će platiti TROŠKOVE SUĐENJA ako građani izgube?
Foto: bgelektrane.rs


Beogradske elektrane punih pet godina su Beograđanima grejanje naplaćivale puno skuplje nego što su imale pravo po zakonu, pokazalo je veštačenje koje je naručilo udruženje Zaštita potrošača.

To je tema o kojoj se prethodnih dana puno raspravljalo, ali ne slažu se svi da su potrošači pretrpeli štetu.

Naime, Nacionalna organizacija potrošača Srbije (NOPS) u saopštenju brani Beogradske elektrane ističući da je zanemareno pravo lokalne samouprave na samostalnu cenovnu politiku, a što može predstavljati otežavajuću okolnost u eventualnim parnicama. Oni su pozvali potrošače i da dobro razmisle pre nego što podnesu tužbu.

O ovoj temi govoriće se sutra ujutru u "Uranku", a gost Jovane Joksimović biće predsednik udruženja "Zaštita potrošača" Nenad Bumbić.

I Goran Papović, predsednik NOPS-a pozvan je da o ovoj temi govori u "Uranku", ali je on to odbio uz obrazloženje da je "sve rekao u saopštenju".

U saopštenju NOPS-a, koje su prenele i Beogradske elektrane, zamolili su potrošače na poseban oprez pri donošenju konačne odluke u sudski proces sa Beogradskim elektranama u vezi sa naplatom usluge grejanja.

- Proteklih dana udruženje „Zaštita potrošača“ pozvalo je potrošače na podnošenje masovnih tužbi protiv ovog javnog preduzeća na temelju njihove procene da su Beogradske elektrane vlasniku prosečnog stana u Beogradu od 60 kvadrata naplatile grejanje 35.000 dinara više nego što su smeli po zakonu i to za period od 2016 do 2020. godine - kažu oni.

Oni dodaju da se u udruženju "Zaštita potrošača" pozivaju na veštačenje koje su lično naručili i na osnovu kog su došli do navedenih podataka.

- Na sajtu "Potrošački savetnik“ može se naći serija tekstova koja se bavi ovom temom i u kojima se daju instrukcije za podnošenje tužbe uz napomenu da se advokatske usluge ne plaćaju. Pravo potrošača na sudsku zaštitu je garantovano, između ostalog i Zakonom o zaštiti potrošača, ali postavlja se pitanje, da li se ovaj „spor“ mogao rešiti bez „uvlačenja građana u duge i iscrpljujuće parnice za neizvesnim ishodom“ i ko će na kraju snositi celokupne troškove u slučaju da se sporovi izgube? U tekstu sa Potrošačkog savetnika pod naslovom „Kako da tužim Beogradske elektrane i Grad Beograd zbog prekomerne naplate grejanja“ navodi se da je zastupanje besplatno, odnosno da se ne plaćaju advokatske usluge dok se ostali troškovi, kao npr. navedeno veštačenje, ne pominju - istakli su oni u saopštenju.

Oni dalje navode da je u pozivu zanemareno pravo lokalne samouprave na samostalnu cenovnu politiku, a što može predstavljati otežavajuću okolnost u eventualnim parnicama.

- Takođe, u posmatranom periodu nije bilo ni jednog javnog apela, a ni reakcije udruženja potrošača koje je imalo svog predstavnika u Komisiji za reklamacije i Savetodavnom telu JKP Beogradske elektrane, a koje je bilo u obavezi da javnost upozori na eventualne nepravilnosti u obračunu potrošnje toplotne energije i da to pitanje reši u okviru stručnih tela, štiteći pri tom interese potrošača koje predstavljaju - napisali u oni u saopštenju.

U NOPS-u ističu da ovo nije prvi put da pojedine potrošačke organizacije građane pozivaju na masovne pojedinačne tužbe protiv pružalaca usluga.

- Svedoci smo da se velika većina ovih postupaka u prethodnom periodu okončala odlukama najviših sudskih instanci zbog kojih su potrošači bili izloženi još većim troškovima i dovedeni u znatno težu situaciju. Zbog toga NOPS godinama podseća na neophodnost vraćanja kolektivne tužbe u pravni sistem, putem kojem bi odgovornost za (ne)uspeh u sporu bila na organizaciji koja tužbu podnosi, a ne stavljena na teret hiljade individualnih potrošača u ulozi tužilaca - istakli su oni.

Kako dodaju, potrošačke organizacije moraju se ponašati razumno i odgovorno prema potrošačima i ne smeju se stavljati u uloge sudija koje im po zakonu ne pripadaju.

- Zbog svega navedenog, izražavamo sumnju da svako masovno pozivanje i "uvlačenje" u sudske postupke sa neizvesnim ishodom nije u funkciji zaštite kolektivnih interesa potrošača, već nečijih ličnih interesa, bilo da je reč o advokatima, veštacima ili nekim trećim licima - saopštio je NOPS.

NOPS do juče kritikovao Beogradske elektrane

Međutim, ostaje nejasno zašto je Papović "promenio ploču", kada je u junu ove godine za Blic rekao da je nemoguća misija da se u rad Beogradskih elektrana uključe udruženja potrošača koja po zakonu treba da kontrolišu deo njihovih aktivnosti, što je konstatovala i Državna revizorska institucija.

 - Prava potrošača u snabdevanju toplotnom energijom Rade Basta je apsolutno suspendovao jer ih nema ni u Komisiji za reklamacije ni u Savetu, kako nalaže zakon, pa je lov u mutnom na sceni. Dogovor da se uključe naša udruženja u ova tela postignut je kod Zorane Mihajlović pre više od godinu dana, gde je bio i Basta. Tada je obećao da će ispoštovati zakon, ali do danas ništa nije uradio, a kontakt s njim da se postigne dogovor je nemoguća misija jer čovek menja brojeve telefone svakog meseca. To verovatno ne radi ni direktor CIA, a nadležni treba da vide od koga se on krije - rekao je tada Papović.

On je tada istakao da takvo ponašanje sprečava svaku kontrolu rada i onog što je urađeno u tehničkom pogledu da “Elektrane” naplaćuju grejanja po potrošnji.

 

 

 

 

 

Ostavite komentar