Vesti > Srbija

KATASTROFA NA NEBU Da li je kontrola letenja zakazala u sprečavanju sudara?

Na mestu nesreće pronađena je jedna crna kutija, dok se potraga za ostacima letelica i nastradalima nastavlja

Izvor: K1info

31/01/2025 > 11:27

podeli vest:

KATASTROFA NA NEBU Da li je kontrola letenja zakazala u sprečavanju sudara?
Foto: uranak printscreen


U jednoj od najtežih vazdušnih nesreća poslednjih godina, vojni helikopter sudario se sa putničkim avionom kompanije "American Airlines", u kojem je bilo 64 putnika. Prema prvim informacijama, niko nije preživeo ovu tragediju.

Na mestu nesreće pronađena je jedna crna kutija, dok se potraga za ostacima letelica i nastradalima nastavlja. Ključno pitanje koje sada stoji pred istražiteljima glasi: Šta je pošlo po zlu i da li je tragedija mogla biti izbegnuta?

Odgovore na ova pitanja u emisiji "Uranak" na TV K1 daju stručnjaci iz oblasti avijacije: Stanko Vasiljević, general u penziji, Mirčeta Jokanović, vojni pilot u penziji i Petar Vojinović, urednik portala "Tango Six".

DA LI JE GREŠKA LJUDSKOG FAKTORA KLJUČNI UZROK NESREĆE?

General u penziji Stanko Vasiljević ističe da je istraga tek na početku i da je rano donositi konačne zaključke.

- Ne znamo zašto se tragedija dogodila, ali istraga će utvrditi kako je došlo do nesreće. Helikopter je verovatno bio na pogrešnom mestu u pogrešno vreme. Na ovom aerodromu postoji deo vojnog aerodroma, ali je veći deo civilni. Zašto je vojna letelica bila tu u tom trenutku – to je pitanje koje tek treba da se razjasni. Nema osnova za teorije zavere, već je najverovatnije reč o ljudskoj grešci. Takođe, juče su se pojavile informacije da je samo jedna osoba bila na kontroli leta, što bi moglo biti ozbiljan propust.

Vojni pilot u penziji Mirčeta Jokanović naglašava da putnički avioni imaju sisteme za automatsko izbegavanje sudara, ali da je moguće da je u ovom slučaju helikopter imao isključen transponder.

Foto: uranak printscreen

 

- Siguran sam da se najverovatnije radi o grešci posade helikoptera. Postoje precizne procedure za preletanje prilazne ravni aerodroma, ali je pitanje da li su one poštovane. Pronađene su crne kutije, što će omogućiti istrazi da utvrdi ključne detalje. Po mom iskustvu, kontrola letenja je morala da upozori i pilote aviona i helikoptera na mogući konflikt u vazduhu. Problem je što putnički avioni imaju sisteme koji automatski izbegavaju sudar, ali se u ovom slučaju čini da helikopter nije imao uključen transponder. Ako je bio isključen, da li je to bila tehnička greška ili ljudski faktor – to su ključna pitanja.

NOĆNI LETOVI I KONFUZNE SITUACIJE

Urednik portala "Tango Six" Petar Vojinović ističe da noćni letovi donose dodatne izazove i da postoji mogućnost da su svetlosni uslovi izazvali zabunu u identifikaciji letelica.

Foto: uranak printscreen

 

 - Jedan od najvećih problema u noćnim letovima je vizuelna percepcija. Osvetljenje aerodroma može kontaminirati prostor i otežati pilotima da jasno vide druge letelice. Ako dodamo činjenicu da su vojni i civilni letovi integrisani na istom aerodromu, lako može doći do nesporazuma. Obe letelice su bile osvetljene, ali to ne garantuje da su se mogle pravilno prepoznati u pravom trenutku.

KAKO FUNKCIONIŠE KONTROLA LETENJA – DA LI JE ONA ZAKAZALA?

Veliku ulogu u sprečavanju nesreća ima kontrola letenja, čiji je zadatak da pravovremeno upozori pilote na moguće opasnosti u vazduhu. Međutim, postavlja se pitanje da li su u ovom slučaju kontrolori na vreme reagovali.

- Posao kontrolora letenja je jedan od najstresnijih na svetu. Oni moraju donositi odluke u deliću sekunde, jer svaka greška može imati fatalne posledice. Da bi neko postao kontrolor, mora da prođe rigoroznu selekciju, uključujući testove motorike, simulacije i specijalizovanu obuku. Uvek rade u paru, kako bi se minimizovao rizik od grešaka. Pitanje je da li je u ovom slučaju bilo dovoljno ljudi u kontroli letenja i da li su imali pravovremene informacije o konfliktu u vazduhu - kaže Stanko Vasiljević.

Bivši vojni pilot Mirčeta Jokanović dodatno objašnjava proceduru izbegavanja sudara i zašto je u ovom slučaju možda došlo do propusta.

- Prvi nivo bezbednosti je vizuelno razdvajanje letelica, ali to može da zakaže. Drugi nivo je elektronska kontrola – sistemi u avionima koji automatski registruju druge letelice i upozoravaju pilote na opasnost. Međutim, ako je helikopter imao isključen transponder, avion nije mogao da dobije to upozorenje. Treći nivo je kontrola letenja, koja je mogla da spreči tragediju tako što bi na vreme naložila jednom od pilota da promeni pravac ili visinu. Ključno pitanje je da li su kontrolori na vreme izdali upozorenje i da li su ga piloti uopšte čuli.

DA LI JE OVO MOGLO BITI IZBEGNUTO?

Iako će istraga dati konačne odgovore, stručnjaci se slažu da je kombinacija ljudske greške, mogućeg tehničkog kvara i potencijalnog propusta kontrole letenja dovela do ove tragedije.

Američki predsednik Donald Tramp izjavio je da je vojni helikopter bio na pogrešnom mestu u pogrešno vreme, što dodatno podgreva rasprave o odgovornosti za nesreću.

BONUS VIDEO:

 

Ostavite komentar