Ekonomija > Biznis

KO GRADI BEOGRADSKI METRO I KAD "KRTICE" KREĆU DA KOPAJU Mladenović za K1 odgovorio na pitanja koje sve Srbe zanima

Beograd je na korak bliže ostvarenju sna o metrou, ideji staroj više od 50 godina

Izvor: K1info

12/12/2024 > 10:55

podeli vest:

KO GRADI BEOGRADSKI METRO I KAD "KRTICE" KREĆU DA KOPAJU Mladenović za K1 odgovorio na pitanja koje sve Srbe zanima
Foto: K1 televizija


Sledeće godine počinje izgradnja prve faze Beogradskog metroa, projekta koji će značajno promeniti način kretanja kroz glavni grad. Prve vožnje planirane su za 2030. godinu, a javnost se s pravom pita – kada stižu “krtice” koje će kopati tunele i koje firme su angažovane na ovom ambicioznom poduhvatu?  

Na ova pitanja odgovarao je Andreja Mladenović, direktor JKP "Beogradski Metro i Voz",  gostujući u emisiji "Uranak" na našoj televiziji.

Foto: K1 televizija

 

- Beograd je na korak bliže ostvarenju sna o metrou, ideji staroj više od 50 godina. Plan je da se izgradi potpuno nezavisni šinski sistem javnog prevoza, sposoban da u kratkim vremenskim intervalima preveze veliki broj putnika iz jednog dela grada u drugi. Ovo je suština klasičnog teškog metro sistema, koji Beograd konačno počinje da realizuje - rekao je Andreja Mladenović i dodao:

- Do sada su potpisana tri ugovora za građevinske radove na prvoj liniji metroa, koja će povezivati Železnik i Mirijevo. Prvi ugovor, za izgradnju depoa, potpisan je prošle godine, dok su u septembru ove godine zaključeni ugovori za radove na deonicama "lot 1" i "lot 2." Planirano je da se do kraja januara 2025. godine potpiše i ugovor za "lot 3 - objašnjava on.

Prva linija metroa postavljena u dve faze

- Zbog kompleksnosti projekta, prva linija metroa podeljena je u dve faze. Prva faza, dužine 15 kilometara, protezaće se od Makiškog polja do Pančevačkog mosta, tačnije do prve stanice na Karaburmi. Planska i projektna dokumentacija za ovu fazu su završene, što je omogućilo početak potpisivanja ugovora i pripremu za realizaciju radova - kaže Mladedonić i nastavlja: 

- Druga faza prve linije trenutno prolazi kroz završne korake izrade planske i projektne dokumentacije. Ovakav pristup omogućava postepenu realizaciju projekta, izbegavajući višegodišnje odlaganje koje bi bilo neizbežno u slučaju čekanja na kompletnu dokumentaciju. Važno je istaći da je ovaj proces izrazito složen i zahteva jasnu koordinaciju između planera, projektanata i izvođača radova. Njihovo međusobno uključenje u ključnim fazama projekta ključno je za izbegavanje potencijalnih grešaka i efikasnu realizaciju svih predviđenih aktivnosti - kaže Mladenović i napominje da su sve greške svedene na minimum.

Foto: bgmetro.rs

 

- Kada radite po svetskim standardima i kada vam rade renomirane kompanije koje su projektovale više desetine ovakvih sistema, te greške su svedene na minimum - objasinio je on.

Prva faza beogradskog metroa: 15 kilometara modernog sistema sa 15 stanica

Radovi na prvoj fazi beogradskog metroa, koja obuhvata 15 kilometara dužine, 15 stanica i depo u Makišu, polako ulaze u fazu realizacije.

Direktor projekta, Andreja Mladenović, ističe da je ovo ključan korak ka modernizaciji javnog prevoza u glavnom gradu.

- Prva faza obuhvata 15 kilometara sa 15 stanica i depoom u Makišu. Već smo počeli s ugovaranjem radova. Depo će sadržati šest zgrada, uključujući operativni centar iz kog će se upravljati celokupnim sistemom metroa. Posebno je važno napomenuti da ćemo imati automatizovane vozove – 30 kompozicija bez vozača, što je standard u svetu. Ovaj sistem pruža veću sigurnost jer eliminiše ljudski faktor, jedan od glavnih uzroka potencijalnih grešaka - rekao je Mladenović.

Ugovori i pripreme za radove

- Ugovor za izgradnju depoa potpisan je prošle godine, a finansiranje je obezbeđeno 85% iz kredita i 15% iz budžeta. U septembru su zaključeni ugovori za "lot 1," vredan oko 20 miliona evra, čime je obezbeđen početak projektne dokumentacije i geoloških istraživanja. Cilj je priprema za naručivanje TBM mašina, poznatijih kao "krtice," koje će kopati tunele. Za prvu fazu od Pančevačkog mosta do Makiša naručujemo dve krtice, čija proizvodnja traje 12 meseci. Radovi počinju u depou, a zatim se šire prema Železniku - dodaje Mladenović.

Detalji o gradnji

Prvi deo radova fokusiraće se na nadzemnu deonicu od 2 kilometra, koja uključuje stanice Železnik i Žarkovo, pre nego što se metro spusti pod zemlju u plitkom iskopu. Konstrukcija uključuje različite tipove gradnje – nadzemni na mostovima, nadzemni na zemlji i plitke iskope, pri čemu dubina stanica varira od 20 do čak 40 metara.

- Stanica na Trgu republike biće jedna od najdubljih, na 35 metara ispod zemlje. To je praktično višespratnica pod zemljom - objasnio je Milojević, napominjući da svaka stanica zahteva obiman iskop i dodatna ulaganja.

Radove izvodi kineska kompanija

- Izvođač radova je kineska kompanija "Power China," koja ima veliko iskustvo u izgradnji metroa širom sveta, uključujući Aziju, Afriku i Bliski istok. "Iako nisu gradili metro u Evropi, njihovo iskustvo u ovom polju je neupitno - dodao je Mladenović.

- U februaru mesecu bi trebalo da se poruče "krtice", čija proizvodnja će trajati oko godinu dana, jer se one prave namenski za beogradski metro. Negde u junu 2026. godine bi trebalo da počne da kopa. Do tog trenutka je neophodno da se dva lanserna mesta Bele vode i kod Pančevačkog mosta, pripreme kako bi mašine mogle da rade i tim ugovorom omogućavamo izvođaču i naručiocu da se ta lansirna mesta pripreme. Da bi uspešno sve bilo sprovedeno, neophodno je da se pripreme stanice kroz koje će mašina probijati prolaz - objasnio je. 

Finansiranje izgradnje beogradskog metroa odvija se kroz kombinaciju budžetskih sredstava i kredita, pri čemu se posebna pažnja posvećuje raspodeli troškova za ključne faze projekta.

Foto: Tanjug/Beoinfo

 

- Ugovori koje smo dosad potpisali finansiraju se iz budžeta. Očekujemo da će u januaru biti potpisan i 'lot 3,' koji je najveći ugovor do sada. Za ovaj segment radova neophodno je da Vlada donese odluku o tačnim procentima finansiranja - izjavio je Mladenović i dodaje: 

Lot 3 predstavlja jedan od najvažnijih koraka u realizaciji prve faze metroa, čime će se omogućiti dalja izgradnja i pripreme za implementaciju sistema koji će značajno unaprediti javni prevoz u Beogradu. Ovaj segment, zbog svoje kompleksnosti i vrednosti, zahteva posebnu koordinaciju i planiranje budžetskih sredstava.

- Dosadašnji ugovori finansiraju se iz budžeta, a za 'lot 3,' koji će biti potpisan u januaru i predstavlja najveći ugovor do sada, očekujemo da Vlada odredi procente finansiranja. Za 21 kilometar metroa i 21 stanicu predviđeni troškovi iznose 3,8 milijardi evra - izjavio je.

Foto: Tanjug/Beoinfo

 
Regulisanje svakodevice na mestu gde se budu kopale stanice

- Trasa je tako koncipirana da zauzima što manje saobraćajnice i minimalno opterećuje svakodnevni život građana. Ono što će proizvesti izmene saobraćaja i blokade ulica, jeste gradnja prvih stanica, a to je Trgovačka odnosno Vodovodska na Čukarici, posle toga ide Požeška, ali ona neće biti u celosti zaustavljena, već u fazama. Tamo imamo dve stanice.  Izabrali smo lokacije, koje same po sebi neće obustavljati saobraćaj, biće prekida u određenim intervalima. Taj deo je najugroženiji, kasnije stanice kod Ade nema blokade saobraćaja, Sajam, takođe, Savski trg isto. Najveći izazov će biti Trg Republike, ulaziće se iz Vasine i Francuske, neće se dirati renovirani Trg i na mestu Staklenca. Taj deo ulice gde je spomenik Vasi Čarapiću, to će u jednom delu b iti zauzeto, tako da tu neće moći da se prođe automobilima.  Biće minimalnih promena, ali će ih biti - objasnio je. 

Zašto je izgradnja metroa pomerena za dve godine?

- Iako rok za završetak građevinskih radova na beogradskom metrou ostaje 2028. godine, pomeranje završetka celokupnog projekta za 2030. godinu objašnjeno je nizom faktora. Rokovi su se promenili zbog izazova u vezi sa revizijom planske dokumentacije i potrebom za dodatnim testiranjima. Projektant je u početku postavio vremenske okvire za izgradnju, ali su, nakon pandemije, usledili kašnjenja od godinu dana, koja su dodatno prolongirana potrebom za testiranjem sistema, koje mora trajati najmanje šest meseci. zvođači projekta naglašavaju da je i dalje realno očekivati završetak do 2030. godine, iako je reč o optimističnom periodu. Svaka prva linija metroa nailazi na izazove, a uz dobru projektnu dokumentaciju i rigorozne bezbednosne procedure, cilj je da se svaka potencijalna prepreka minimizira - zaključio je Andreja Mladenović. 

BONUS VIDEO

 

Ostavite komentar