Ekonomija > Čuvarkuća

Platili ste kaparu za NOVI AUTO, ali to NE ZNAČI da vas neće koštati i nekoliko HILJADA EVRA VIŠE

Najgore od svega je što postoje primeri gde su kupci za dodatni trošak saznali tek kada automobil stigne u Srbiju

Autor: Katarina Milanović

12/10/2022 > 09:27

podeli vest:

Platili ste kaparu za NOVI AUTO, ali to NE ZNAČI da vas neće koštati i nekoliko HILJADA EVRA VIŠE
Foto: K1info/Unsplash/Pixabay.com


Ako ste svoj novi automobil poručili pre nekoliko meseci, ne znači da ćete moći da ga kupite po ceni koju ste tada dogovorili sa prodavcem! Da stvar bude gora, većina proizvođača svojim kupcima više ne garantuje ni cenu, ni rok isporuke novih vozila.

Foto: Tanjug/AP Photo/Jose Juarez

 

Svima je jasno da su cene novih vozila "otišle u nebesa" i da su od izbijanja epidemije koronavirusa i rata u Ukrajini "skočile" čak i do 30 odsto. Ali, niko nije očekivao da će pojedini svetski giganti auto industrije odlučiti da traže doplatu - čak i ljudima koji su kaparu za svog novog četvorotočakaša isplatili mesecima ranije. 

Najgore od svega što postoje primeri gde se kupci dovedu pred svršen čin, pa za dodatni trošak saznaju tek kada automobil stigne u Srbiju. Domaći stručnjaci smatraju da to nije fer, već da bi trgovci morali o novoj ceni da obaveste kupce mnogo ranije, jer ovde ne govorimo o nekoliko hiljada dinara već o povećoj sumi novca.

Na ovu priču ukazala nam je naša čitateljka koja kaže da su poručili novi automobil u februaru ove godine po akcijskoj ceni od 20.000 evra, svega nekoliko dana pre izbijanja rata u Ukrajini. 

- Iako je rečeno da svog četvorotočkaša možemo da očekujemo već nakon četiri do šest meseci, on još nije stigao u Srbiju. Prilikom kupovine prodavac nas je obavestio da se cena vozila neće menjati, jer je u pitanju posebna akcija, što znači da na naš automobil ne možemo da dodajemo ni neke posebne dodatke koji se doplaćuju - napominje naša sagovornica. 

Ona dodaje da je su nakon osam meseci otišli u prodajni salon da se raspitaju o terminu dolaska vozila, ali su tamo dobili i informacije kojima se nisu nadali.

Foto: Freepik.com

 

- Rekli su nam da će ono veoma brzo krenuti put Srbije, pa bi već kroz mesec dana mogli da ga preuzmemo, ali da će cena biti veća od dogovorene. Bili smo veoma iznenađeni tom informacijom. Na naše pitanje zbog čega, kada je cena dogovorena još u februaru, prodavac nam je dao šturo objašnjenje: "Sve je poskupelo, nije realno da vam auto prodamo po staroj ceni". Nakon što smo se malo pribrali, pitali smo ga koliko će naš automobil biti skuplji - kaže ona i dodaje:

- E, tek tada smo se potpuno šokirali, jer nam je rekao da on to još ne zna! Punu cenu znaćemo tek kada automobil stigne u Srbiju. Malo je reći da smo se osećali prevareno, jer to nisu male pare. Kako mogu ljude da dovedu pred svršen čin? Em smo ga toliko dugo čekali, em možda sada nećemo moći ni da ga platimo! Nije znao čak ni da nam otprilike kaže koliko bi moglo biti povećanje, već je neubedljivo dodao da "neće biti veliko". Šta ako budu tražili dodatnih 5.000 evra? Nije mi jasno kako trgovci mogu tako da se igraju sa nama. Pa, mi da se nismo raspitivali, ne bi nam ni rekli, dok ne dođe trenutak isplate novca - sa pravom se pita naša sagovornica.

U konkretnom slučaju kupci nisu dali kaparu, ali šta da jesu?

Da li trgovci zaista imaju pravo da podižu cene već poručenih vozila pitali smo predsednika udruženja "Zaštita potrošača" Nenada Bumbića. Kako kaže, zavisi od ugovora koji su kupci potpisali prilikom rezervacije.

- U većini tih ugovora postoji odredba da je cena podložna promeni ukoliko dođe do poskupljenja delova ili nekih vanrednih situacija. Ukoliko takva odredba postoji - da, zaista mogu povećati cenu vozila u odnosu na ugovorenu. Recimo, devalvacija evra od 20 odsto u odnosu na dolar koja se dogodila može biti jedan od tih razloga, jer oni zaista gube novac zbog ovoga. Ipak, ne smeju da je podižu bez realnog razloga i bez postojanja spoljnih okolnosti na koje oni ne mogu da utiču - kaže on.

Foto: Pixabay.com

 

Na pitanje da li u tom slučaju kupac ima pravo da odustane i da li će mu vratiti kaparu, Bumbić odgovara:

- Potrošač uvek može da raskine ugovor. Ukoliko je trgovac cenu podigao svojom voljom onda mora da vrati kaparu, ali ukoliko su ispunjeni uslovu o kojima sam pričao - onda ne. Ipak, dužni su da kupcu detaljno obrazlože zašto podižu cenu. Nažalost, jedino Sud može da odluči da li je njihov razlog validan ili ne. To znači da potrošač mora da tuži auto salon, na šta se retko ko odlučuje, jer uglavnom ne žele godinama da se "vuku" po sudnicama zbog 1.000 ili 2.000 evra - rekao je Bumbić.

A šta kažu proizvođači? 

Većina većih proizvođača u auto industriji kaže da je bila primorana da prestane sa praksom "garantovane cene". Retki su oni koji u današnje vreme i dalje garantuju cene novih vozila, ali čak i oni kažu da im se to uopšte ne isplati.

U "Auto Čačku" kažu da zbog cele situacije oni ne mogu da garantuju cenu Škoda automobila.

- Mi ne smemo da garantujemo cene novih vozila, jer ni mi nemamo garanciju od naših dobavljača, kako za cenu tako i za rok isporuke. Ono što možemo da uradimo i radimo je da dodatni trošak pokrivamo ukoliko razlika u ceni nije drastična. Ipak kupci koji imaju posebne zahteve za automobil najčešće na njega čekaju dugo, pa razlika u ceni može biti značajna. U tim situacijama deo troškova, odnosno razlike u ceni, moraju da plate kupci - kažu oni.

Slična situacija je i u auto kući "Grand motors", generalnom uvozniku Volvo, Ford i Land Rover vozila. 

- Za vozila koja nisu proizvedena, zbog globalne situacije cenu ne mozemo garantovati i klijentima komuniciramo informativnu ponudu. Cena je garantovana samo za vozila koja su na lageru - napominju oni.

Predsednik grupacije Renault-Nissan Milan Belin kaže da više ne garantuju cenu vozila sve dok ono ne stigne iz fabrike u Srbiju.

- Ko je god kupio automobil pre nekoliko meseci, dobiće ga po ceni koja je tada dogovorena. Svi koji u ugovorima imaju garanciju cene, svoje vozilo dobiće po toj ceni i neće biti poskupljenja. Ali, mi već neko vreme ne garantujemo ni cenu, ni rok isporuke zbog situacije na tržištu. Dakle, ko sada kupi automobil dobiće ga po ceni koja će važiti na dan kada vozilo stigne - napominje Belin.

I u Dačiji je situacija ista.

Sa druge strane, u Mazdi napominju da oni i dalje garantuju cene, ali da im se to uopšte ne isplati.

- Mi još garantujemo cene svojih novih vozila i svi naši partneri će ispoštovati taj dogovor. Ono što moram da napomenem je da je takav način rada u ovom trenutku izuzetno skup, ali mi za sada uspevamo da to finansiramo - rekli su oni. 

Te prakse drže se i u Kia auto.

- Vozilo će platiti po dogovorenoj ceni, garantujemo cenu po zvaničnom cenovniku - kažu oni.

 

 

Ostavite komentar