Ekonomija > Čuvarkuća

Ne dajte da vas IKO PREVARI: Imamo li pravo na REFUNDACIJU NOVCA kada ČARTER LET KASNI?

Ukoliko zbog kašnjenja na destinaciji provedete manje vremena nego što je bilo planirano potrebno je da izjavite reklamaciju agenciji

Izvor: K1info

19/07/2023 > 07:01

podeli vest:

Ne dajte da vas IKO PREVARI: Imamo li pravo na REFUNDACIJU NOVCA kada ČARTER LET KASNI?
Foto: Pixabay.com


Leto je već uveliko počelo, a sa njim su stigli i isti problemi sa kojima se turisti suočavaju svake sezone - kašnjenje letova i teška muka ostvarivanja potrošačkih prava kada se to desi.

A ovog leta, zbog problema na beogradskom, ali i većini aerodroma širom sveta, kašnjenja i velike gužve na check in šalterima postali su svakodnevnica.

Ipak, iako se o tome u poslednjih nekoliko godina dosta govori i piše, mnogi građani Srbije i dalje nisu upoznati sa svojim pravima. Naime, ono što putnici uglavnim ne znaju jeste da ukoliko vam čarter let prilično kasni, a vi zbog toga na destinaciji boravite kraće od planiranog - imate pravo na povraćaj novca!

Iako postoje turističke agencije koje poštuju prava svojih klijenata, ima i onih koje vam refundaciju neće odobriti ni nakon što zatražite.

Ipak, nije sve izgubljeno i svoja prava možete ostvariti pokretanjem potrošačkog spora, a prijavu protiv agencije u tom slučaju možete podneti turističkoj inspekciji.

Jedan primer dobre prakse objavilo je potrošačko udruženje Efektiva na svojim društvenim mrežama. Oni su napisali da pojedini putnici uspevaju da 

- Prošle nedelje smo objavili tekst o pravima putnika prilikom kašnjenja čarter leta u okviru turističkog aranžmana i odgovornosti turističke agencije za nadoknadu štete, tj pravično umanjenje cene. Da to nije prazna priča, potvrđuje i primer agencije sa slike, koja je nakon žalbe putnika, prihvatila da vrati deo novca, srazmerno kašnjenju leta - napisali su oni.

Kako dodaju, za svoja prava treba da se bore svi.

- Ako se borite za svoja prava, šanse da ispravimo anomalije su daleko veće. Ako odustanete, misleći da od toga nema ništa, znajte da agencije upravo na to i računaju i nastaviće sa lošom praksom, jer vi kažete da vam to ne smeta! - jasni su oni.

Šta kaže Zakon?

Kako su objasnili u Efektivi, prema definiciji iz Zakona o zaštiti potrošača i Zakona o turizmu, turističko putovanje je paket aranžman, kao kombinacija dve ili više usluga putovanja (prevoz, smeštaj, iznajmljivanje motornih vozila i druge usluge u turizmu). Prema tome, čarter let spada pod uslugu prevoza, koja čini sastavni deo turističkog putovanja (aranžmana).

* Članom 110. ZZP definisan je pojam saobraznosti turističkog putovanja, tj ono predstavlja obavezu prodavca (turističke agencije, dalje TA) da ispuni obaveze predviđene ugovorom, te u stavu 3. kaže:

"Organizator odgovara za saobraznost usluge, uključujući usluge koje je putniku pružilo treće lice (pružalac usluga prevoza, smeštaja, ishrane, drugih usluga u turizmu, kao i zabavnih, kulturnih, sportsko-rekreativnih ili drugih programa kojima se ispunjava slobodno vreme)"

Iz toga jasno proističe da je turistička agencija odgovorna i za saobraznost usluge prevoza.

* Članom 72. ZT propisano je da TA putniku mora da uruči program putovanja, koji između ostalog, mora da sadrži i informaciju iz stava 1. Tačka 4: mesto, datum i vreme početka i završetka turističkog putovanja.

Takođe, u stavu 5 istog člana, iziričito je zabranjeno da TA menja elemente iz stava 1, među kojima je i datum i vreme početka putovanja.

Dakle, iz svega napred navedenog proističe da je vreme putovanja bitan element ugovora i čini sastavni deo saobraznosti putovanja.

Koja su prava putnika u slučaju kašnjenja leta?

U Efektivi kažu da član 111. Zakona o zaštiti potrošača kaže da putnik mora odmah da obavesti organizatora (TA) o svakoj nesaobraznosti koju primeti.

Prema članu 78. ZT rok za izjavljivanje reklamacije je 30 dana od dana nastanka nepravilnosti ili 15 dana od završetka putovanja.

Reklamacija se obavezno izjavljuje pisanim putem, kako bi o tome ostao trag, eventualno SMS-om, ako je hitno i nema prve mogućnosti.

Član 111. Stav 6. kaže da putnik ima pravo na razliku između ugovorene cene putovanja i cene putovanja snižene srazmerno neizvršenju ili nepotpunom izvršenju, odnosno pravo na naknadu štete koja se prouzrokuje putniku neispunjenjem, delimičnim ispunjenjem ili neurednim ispunjenjem obaveza organizatora, u skladu sa zakonom.

Dakle, u slučaju kašnjenja čarter leta, koji uzrokuje kraći boravak putnika na destinaciji, jasno je da je došlo do nesaobraznosti turističkog putovanja i kršenja programa putovanja, te da putnik ima pravo na srazmerno umanjenje cene, tj povraćaj dela novca, srazmerno vremenu koje je izgubio.

To pravo će najpre zatražiti u pisanom zahtevu prema agenciji.

Ako TA to odbije, putnik može podneti prijavu turističkoj inspekciji zbog izmene programa putovanja, a prema članu 126. Zakona o turizmu, to je kažnjivo novčanom kaznom od 150.000 do 500.000 din.

Za povraćaj novca, pokreće se potrošački spor, kažu u Efektivi.

Ostavite komentar