Priče > Green World

HITNO SAOPŠTENJE ZAVODA ZA ZAŠTITU PRIRODE Istina o projektu "Jadar"

Reakcija rukovodstva Zavoda za zaštitu prirode Srbije na netačne navode povodom izdavanja uslova za zaštitu prirode za projekat „Jadar“­

Izvor: K1info

05/02/2025 > 08:45

podeli vest:

HITNO SAOPŠTENJE ZAVODA ZA ZAŠTITU PRIRODE Istina o projektu "Jadar"
Foto: Vesna Gajić


Povodom tendencioznih navoda u medijima, koji očigledno proizilaze iz ličnog stava pojedinaca i nemaju uporište u propisima Republike Srbije, Zavod za zaštitu prirode Srbije obaveštava javnost o sledećim činjenicama koje se isključivo zasnivaju na važećim zakonima i podzakonskim aktima. Ne ulazeći u lične razloge, niti pitanja profesionalne etike vezano za delovanje po ličnoj (ne) naklonosti određenim projektima, obaveza je Zavoda za zaštitu prirode Srbije da obavesti javnost da je prilikom donošenja uslova zaštite prirode za rudarski deo projekta „Jadar“, sve urađeno u skladu sa propisima i da nije postojao pravni osnov za odbijanje donošenja tih uslova.­

Na osnovu Odluke o osnivanju Zavoda za zaštitu prirode Srbije („Sl. glasnik RS“, br. 18/10 i 9/17), direktor Zavoda donosi upravne akte iz nadležnosti ove institucije, osim odluka koje donosi Upravni odbor, a koje su taksativno nabrojane u tački koja reguliše ovu materiju. Rešenje o izdavanju uslova zaštite prirode na osnovu člana 9. Zakona o zaštiti prirode i člana 136. Zakona o opštem upravnom postupku, nije sadržano u ovom nabrajanju, već predmetno rešenje donosi direktor Zavoda.­

 

Imajući u vidu da je, na osnovu člana 145. stava 2. Zakona o opštem upravnom postupku, Zavod dužan da izda rešenje najkasnije u roku od 30 dana od pokretanja postupka, kao i da je kompanija predala zahtev 23.7.2024. godine, rešenjem izdatim 21.8.2024. godine, jasno je da je Zavod praktično iskoristio maksimalan rok za izdavanje akta u skladu sa Zakonom o opštem upravom postupuku.­

Naglašavamo da je Zavod za zaštitu prirode Srbije od 2006. godine u više navrata bio uključen u izradu planova i projekata u vezi istraživanja i eksploatacije ležišta litijuma i bora na predmetnom području, što je informacija koja je već poslata Udruženju građana „Centar za vladavinu prava“ i Centru za istraživačko novinarstvo CINS, koji su tražili uvid u spise predmeta i kopije dokumenata koji sadrže informaciju vezanu za predmetno izdavanje uslova zaštite prirode.­

Najvažniji planski dokument za koji je Zavod izdao uslove 03 br. 020-2773/2 od 26.12.2017. godine i mišljenje 03 br. 020-3431/2 od 24.12.2019. godine je Prostorni plan područja posebne namene za realizaciju projekta eksploatacije i prerade minerala jadarita „Jadar”, i to za površinu od 29.400 ha. Uredba o utvrđivanju predmetnog Plana je doneta 2020. godine („Službeni glasnik RS“, br. 26 od 13. marta 2020, 8 od 20. januara 2022 – dr. uredba, 60 od 16. jula 2024 – dr. uredba) i tretira površinu od 29.391 ha.

Za predmetni Zahtev za izradu Projekta eksploatacije ležišta litijuma i bora „Jadar“ koji se odnosi na deo površine Plana u obuhvatu od 1.501,34 ha, Zavod je izdao uslove zaštite prirode 030 br. 2818/2 od 21.08.2024. godine u kojem je navedeno sledeće:

-Uvidom u Centralni registar zaštićenih prirodnih dobara i dokumentaciju Zavoda, a u skladu sa propisima koji regulišu oblast zaštite prirode, utvrđeno je da se predmetno područje ne nalazi unutar zaštićenog područja za koje je sproveden ili pokrenut postupak zaštite niti je u granicama ekološki značajnog područja ekološke mreže Republike Srbije.­

-Na području je evidentirano prisustvo većeg broja strogo zaštićenih i zaštićenih divljih biljnih i životinjskih vrsta, u skladu sa Pravilnikom o proglašenju i zaštiti strogo zaštićenih i zaštićenih divljih vrsta biljaka, životinja i gljiva („Službeni glasnik RS“, br. 5/2010, 47/2011, 32/2016 i 98/2016). Neke od značajnijih vrsta ptica koje su zabeležene na predmetnom prostoru su: grlica (Streptopelia turtur), crna žuna (Dryocopus martius), šumska ševa (Lullula arborea), drozd imelaš (Turdus viscivorus), siva žuna (Picus canus), seoski detlić (Dendrocopos syriacus), kao i vrste sisara: dabar (Castor fiber) i vidra (Lutra lutra).­

Freepik.com

-U okviru eksploatacionih polja identifikovana su staništa prioritetna za zaštitu prema Pravilniku o kriterijumima za izdvajanje tipova staništa, o tipovima staništa, osetljivim, ugroženim, retkim i za zaštitu prioritetnim tipovima staništa i o merama zaštite za njihovo očuvanje („Službeni glasnik RS“, br. 35/2010), i to šume lužnjaka (Quercus robur) i poljskog jasena (Fraxinus angustifolia) i šume sladuna (Quercus frainetto) i cera (Quercus cerris). Šume lužnjaka i jasena su fragilna staništa usled funkcionalne nepostojanosti i osetljivosti na degradaciju, dok su šume sladuna i cera reprezentativna staništa na području Srbije i fragilna staništa usled slabe i spore obnovljivosti. U kategoriju staništa prioritetnih za zaštitu spadaju i šume bele vrbe (Salix alba) i topola (Populus spp.) i šume jove (Alnus spp.) i poljskog jasena (Fraxinus angustifolia). Ove šume su osnovni element krajrečne vegetacije vodotoka unutar eksploatacionog polja.­

Iako se u granicama Projekta ne nalaze zaštićena područja za koje je sproveden ili pokrenut postupak zaštite, niti je u granicama ekološki značajnog područja ekološke mreže Republike Srbije, Zavod je na osnovu prikupljene i postojeće dokumentacije evidentirao prisustvo gore navedenih vrsta i staništa, i na osnovu toga precizno definisao, kroz 30 tačaka, Opšte i Posebne uslove zaštite prirode, Posebne uslove zaštite voda, zemljišta i vazduha, kao i Posebne uslove za rudarske radove i aktivnosti. Ovakvim načinom definisanja uslova Zavod je primenio osnovna načela zaštite prirode u skladu sa Zakonom o zaštiti prirode („Službeni glasnik RSˮ, br. 36/2009, 88/2010, 91/2010 – ispravka, 14/2016, 95/2018-drugi zakon i 71/2021), odnosno predvideo očuvanje evidentiranih delova prirode, staništa i vrsta, bez obzira na to da li će Investitor moći prilikom izrade Projekta da ih ispoštuje. Nakon izdatih uslova Investitor je u obavezi da potražuje mišljenje o ispunjenosti uslova na izrađeni Projekat, što je korak koji tek treba da usledi.­

 

Osnovne primedbe, do kojih je CINS došao iz internih mejlova i službenih beleški, netačne su u delu koji se odnosi na to da su uslovi zaštite prirode napravljeni tako da idu na štetu prirode, da su menjani i usvojeni bez saglasnosti struke. Naprotiv, uslovi zaštite prirode i životne sredine koji su definisani u izdatom dokumentu, upravo će sprečiti nepovratnu destrukciju prirode.­

S obzirom na to da je medij analizirao isključivo internu prepisku, a u cilju razjašnjenja neosnovanih primedbi, ističemo da je deo saradnika u analizama i radnim verzijama teksta rešenja/akta, uzeo u obzir celu površinu obuhvaćenu Prostornim planom područja posebne namene za realizaciju projekta eksploatacije i prerade minerala jadarita „Jadar” koja iznosi 29.391 ha, bez obzira na površinu definisanu u podnetom zahtevu za izradu Projekta eksploatacije ležišta litijuma i bora „Jadar“ koja iznosi 1.501,34 ha, zbog čega je direktorka više puta ukazivala saradnicima da se drže podnetog zahteva i prostornog obuhvata definisanog u njemu. Osim toga, razlika u sadržini radne i finalne verzije rešenja/akta je najpre u formi, jer su uslovi pregrupisani u odnosu na tematiku i time preciznije definisani. Spisak vrsta i staništa se u radnoj verziji odnosio isključivo na površinu od 29.391 ha, a ne na površinu za koju je podnet zahtev od 1.501,34 ha, zbog čega je spisak vrsta i staništa korigovan u odnosu na površinu obuhvaćenu predmetnim zahtevom.­

Unsplash.com

Činjenica je da je predmetno Rešenje izrađeno u skladu sa osnovama zaštite prirode, pri čemu nisu izostavljeni evidentirani prioritetni tipovi staništa, ekosistemske i predeone karakteristike predmetnog područja i zaštićenih vrsta, što je izdvojeno u odeljku „posebni uslovi zaštite prirode“.

Takođe, netačni su navodi da nedostaju koraci u proceni zone uticaja, a koji se tiču gubitka i fragmentacije staništa, zagađenja voda i zemljišta, kao i promene vodnog režima, šumske degradacije, buke i vibracije i invazivnih vrsta. Naprotiv, Rešenjem o uslovima zaštite prirode u odeljku „posebni uslovi zaštite“ propisana je dodatna zaštita po svim navedenim stavkama, što je javno dostupno svim zainteresovanima na linku: https://www.ekologija.gov.rs/obavestenja/procena-uticaja-na-zivotnu-sredinu/zahtevi/zahtevi-za-odredjivanje-obima-isadrzaja/rio-sava-exploration-doo-beograd-zahtev-za-odredjivanje-obima-isadrzaja-studije-o-proceni-uticaja-na-zivotnu-sredinu-projekta-podzemneeksploatacije-lezista.

Da bismo razjasnili proces donošenja akata o zaštiti prirode u Zavodu za zaštitu prirode Srbije napominjemo sledeće:­

Predmeti koje Zavod obrađuje su multidisciplinarni, odnosno u njihovoj izradi učestvuje veći broj zaposlenih stručnih saradnika različitih struka: biološke, geološke, šumarske, planerske, tehnološke, pravne i druge. Prilikom obrade predmeta, obrađivači komunicaraju putem i-mejla i usaglašavaju stavove u vezi predmeta koji zajednički obrađuju. Smatramo da komunikacija između obrađivača akata, kao i na taj način nastale beleške, ne mogu predstavljati zvaničan dokument, imajući u vidu da do izlaska konačnog akta ima više radnih verzija i tek nakon obrade svih bitnih elemenata, ovlašćeno lice Zavoda donosi konačni akt, koji se overava, zavodi u pisarnici i otprema podnosiocu zahteva.

Napominjemo da se medij u istraživačkom tekstu isključivo bavio internim prepiskama zaposlenih do kojih su došli nezvaničnim kanalima, a nisu se bavili dokumentacijom koju je na njihov zahtev dostavio Zavod za zaštitu prirode Srbije u vezi sa Projektom eksploatacije ležišta litijuma i bora „Jadar“, i to:­

Zahtev 03 br. 021-2818/1 od 23.07.2024.­
Dopis Zavoda 03 br. 021-2818/2 od 07.08.2024.­
Zahtev 03 br. 021-2818/3 od 07.08.2024.­
Zahtev 03 br. 021-1664/1 od 08.05.2023.­
Rešenje 03 br. 021-1664/4 od 26.05.2023.­
Zahtev 03 br. 021-1664/5 od 12.06.2023.­
Rešenje 03 br. 021-1664/6 od 11.07.2023.­
Mišljenje 03 br. 021-1664/8 od 25.07.2023.­
Zahtev 03 br. 021-2616/1 od 01.08.2022.­
Rešenje 03 br. 021-2616/2 od 20.09.2022.­
Zahtev 03 br. 021-2615/1 od 01.08.2022.­
Rešenje 03 br. 021-2615/2 od 27.09.2022.­
Dopis Zavoda 03 br. 021-2805/2 od 30.09.2021.­
Dopis MZŽS 03 br. 030-2186/1 od 06.07.2021.­
Dopis Zavoda 03 br. 030-2186/2 od 23.07.2021.­
Zahtev 03 br. 021-696/1 od 11.03.2021.­
Rešenje 03 br. 021-696/2 od 09.04.2021.­
Rešenje 03 br. 021-372/5 od 12.04.2021.­
Zahtev 03 br. 020-3023/1 od 25.11.2020.­
Rešenje 03 br. 020-3023/4 od 30.11.2020.­
Rešenje 03 br. 020-3023/6 od 21.12.2020.­
Dopis Zavoda 03 br. 020-1075/2 od 18.06.2020.
­Dopis 03 br. 020-1075/3 od 25.06.2020
Rešenje 03 br. 020-1075/8 od 19.11.2020.­
Dopis 03 br. 020-1075/9 od 27.11.2020.­
Zahtev 03 br. 020-2962/1 od 17.11.2020.­
Rešenje 03 br. 020-2962/2 od 16.12.2020.­
Zahtev 03 br. 020-2962/3 od 18.06.2021.­
Dopis Zavoda 03 br. 020-2962/4 od 26.07.2021.­
Zahtev 03 br. 020-1331/1 od 04.06.2020.­
Rešenje 03 br. 020-1331/2 od 09.09.2020.­
Rešenje 03 br. 020-1053/2 od 09.06.2020.­
Zahtev 03 br. 020-3431/1 od 25.11.2019.­
Mišljenje 019-3413/2 od 24.12.2019.­
Zahtev 03 br. 020-3471/1 od 28.11.2019.­
Rešenje 03 br. 020-3471/4 od 03.01.2020.­
Zavod za zaštitu prirode Srbije ističe da opstruisanje rada kroz individualne stavove i delovanja nikada nije bilo deo poslovne prakse i duha ove institucije, koja ne postupa na osnovu ličnih stavova, već isključivo poštujući propise Republike Srbije i isključivo u interesu obezbeđenja zaštite prirode.

BONUS VIDEO

 

Ostavite komentar