Slobodno vreme > Deus Ex machina
DA LI JE VREME ZA LETNJE GUME? Rano proleće u Srbiji bacilo vozače u rebus - pazite, jedna stvar može skupo da vas košta
podeli vest:

Meteorološki uslovi za vožnju poslednjih dana u Srbiji su više prolećni nego zimski, ali stručnjaci za saobraćaj savetuju da ipak ne žurite sa promenom pneumatika na svom četvorotočkašu.
Trenutni vremenski uslovi su takvi da ne kršite zakon ako imate letnje, odnosno, ne ugrožavate bezbednost u vožnji ako na svom automobilu imate zimske gume – najkraći i najjasniji odgovor na dilemu kakve gume treba da budu na točkovima ovih dana kada temperatura prestiže i svih 20 stepeni Celzijusa.
Letnje gume moguće i u periodu do 1. aprila, ali...
Po Zakonu o bezbednosti saobraćaja (ZBS), zimske gume su na točkovima obavezne u periodu od 1. novembra do 1. aprila, ukoliko se na kolovozu nalazi sneg ili led.
Iako do formalnog „skidanja“ zimskih guma ima još nešto više od 20 dana, ako po ovim prolećnim uslovima vozite sa letnjim gumama ipak ne rizikujete kaznu, s obzirom na to da se po ZBS „upotreba letnjih guma od 1. novembra do 1. aprila toleriše ako na kolovozu nema snega, leda ili poledice”.
S druge strane, problem u tom slučaju možete imati ako ste vinovnik saobraćajne nezgode.
- Naime, ako vam se sada dogodi saobraćajna nezgoda tako što ćete, na primer, sleteti sa puta, a nemate zimske pneumatike, onda vam osiguranje neće priznati nikakvu štetu, čak i da niste krivi za saobraćajnu nezgodu jer u periodu od 1. novembra do 1. aprila vozite sa letnjim gumama – objasnili su ranije u Upravi saobraćajne policije MUP-a.
Trenutno je svaka guma optimalna za vožnju
Sledeća dilema je kako se zimska guma, a sa tim i celo vozilo, ponašaju kada su vremenski uslovi, kao ovih dana, više prolećni nego zimski?
- Po ovakvim vremenskim uslovima zimske gume se ponašaju na kolovozu bez većih problema za vozače, jer još uvek nisu tokom celog dana tako visoke temperature, pa da zimska guma postane više mekana i rastegljiva. Činjenica je da se taj pneumatik „troši“ više čim je topliji asfalt i ostavlja malo duži trag kočenja, ali svih ovih dana, iako je temperatura viša u odnosu na martovski prosek, ne previše i ne tako drastično – pojašnjavaju vulkanizeri.
Oni dodaju da iako u pojedinim krajevima temperatura u najtoplijem delu dana prelazi 20 stepeni Celzijusa, zimska guma ne trpi veće „trošenje“, kao što bi to bio slučaj tokom leta, kada su temperature više od 30 stepeni, a asfalt stalno zagrejan non-stop. Tada zimska guma više „ćelavi“ i postaje nebezbedna za vožnju, ali to sada nije slučaj.
S obzirom da su, kako ističu, trenutne temperature u „dozvoljenim granicama“ za bezbedno ponašanje zimske gume na kolovozu, „nije potrebno izlaganje ranijem trošku da bi se stavile letnje gume, koje će svakako biti u upotrebi od 1. aprila“.
- Dakle, vozite sa onim što vam je trenutno na točkovima, jer ni zimski ni letnji pneumatici u ovim vremenskim uslovima ne utiču na bezbednost vožnje – savetuju vulkanizeri.
Razlika između zimskih i letnjih nije samo u šari
Inače, razlika između zimskih i letnjih guma nije samo u dubini i vrsti šare, već i u materijalu od kojeg su napravljene.
Letnje su, naime, izrađene od mešavine koja se odlično ponaša pri visokim temperaturama, ali se zato zimi stvrdnu i veoma loše koče i skreću čak i na apsolutno suvom asfaltu pri niskim temperaturama. S druge strane, zimski pneumatici su napravljeni od mekše smeše, koja zadržava dobre karakteristike i kada temperatura ode daleko ispod nule.
Međutim, upravo te prednosti zimskih guma u zimskom periodu postaju veoma ozbiljne mane kada temperature postane prava letnja, od bržeg trošenja, preko lošijeg kočenja do veće potrošnje goriva.
BONUS VIDEO:
ANALIZA BEZBEDNOSNE SITUACIJE U SRBIJI: Paralela između 1999. i 2024.
Zoran Đorđević, bivši ministar i član stručnog saveta Foruma za Evropski Balkan, napisao je autorski tekst koji prenosimo:
10.03.2025
Kolumna
Ostavite komentar