Slobodno vreme > Deus Ex machina
A GDE JE REZERVNI? Ovo je razlog zašto novi automobili više nemaju točak u gepeku
podeli vest:

Ako ste poslednji put menjali gumu pored puta i posegnuli za rezervnim točkom – možda ste bili među retkima. Jer današnji automobili, pogotovo noviji modeli, sve ređe dolaze sa punim rezervnim točkom, a sve češće sa tzv. „setom za popravku“ – plastičnom kutijom u gepeku sa penom i malim kompresorom.
Ova promena možda na prvi pogled deluje kao korak napred – manje težine, više prostora u gepeku – ali postavlja i nova pitanja: da li set za krpljenje zaista može da zameni klasični rezervni točak?

Zašto proizvođači izbacuju rezervne točkove?
Manje težine – manja potrošnja goriva. Auto-industrija sve više teži efikasnosti i smanjenju emisije CO₂, pa svaki kilogram manje znači prednost. Uklanjanjem rezervnog točka, dobija se i više prostora – naročito kod manjih vozila, krosovera i električnih automobila, gde je svaki litar prostora važan.
Tu su i ekonomski razlozi: proizvođačima je jednostavnije (i jeftinije) da ubace univerzalni set nego da za svaki model obezbede rezervni točak, odgovarajući alat i dizalicu.
⚙️ Dodatni razlozi za "nestanak" rezervnog točka
Osim uštede prostora, jedan od ključnih razloga jeste smanjenje ukupne mase vozila – što direktno utiče na manju potrošnju goriva i emisiju štetnih gasova. Iako se razlika čini zanemarljivom, proizvođači se takmiče za svaki gram CO₂, jer to znači manje kazne i bolje ocene na testovima EU propisa, pisala je o tome i Revijahak.
Samo guma, felna i dizalica mogu težiti i preko 20 kilograma, pa njihovo izostavljanje "olakšava" auto, kako u bukvalnom, tako i u ekološkom smislu.
Kod hibridnih i električnih automobila, stvar postaje još očiglednija – ne samo da se teži ka što većem dometu, već je prostor za rezervni točak često zauzet baterijom, posebno kod hibrida.
Naravno, većina vozila dolazi uz set za krpljenje i mali kompresor, ali kao što smo rekli – to je privremeno rešenje, i ne pomaže u slučaju ozbiljnijih oštećenja gume.
Ali – ima i „ali“
Problem nastaje kada pukne guma na način koji set ne može da sanira – veće pukotine, ispadanje iz felne, oštećenje bočnih zidova... U tim slučajevima, vozač ostaje bez rešenja – i bez mogućnosti da sam sebi pomogne.
Takođe, krpljenje setom često nije trajno rešenje, već privremeno, a vožnja nakon toga mora biti ograničena i spora, dok se ne zameni guma.
Šta vi možete da uradite?
Ako kupujete nov auto, proverite:
Da li dolazi sa punim rezervnim točkom ili samo setom?
Da li postoji opcija da se rezervni dokupi i gde se on smešta?
Kako se koristi set za popravku i koliko traje pena u njemu?
Jer dok se auto-industrija vozi ka budućnosti – mi se i dalje pitamo: a šta kad pukne guma usred nedođije?
BONUS VIDEO:
Ostavite komentar