Ekonomija > Čuvarkuća

Imamo li i dalje PRAVO NA GARANCIJU ako posle REKLAMACIJE dobijemo NOVI PROIZVOD?

Evo šta da radite ako trgovac odbija da vam izda garantni list

Izvor: K1info

07/02/2023 > 18:31

podeli vest:

Imamo li i dalje PRAVO NA GARANCIJU ako posle REKLAMACIJE dobijemo NOVI PROIZVOD?
Foto: Freepik.com


Mnogi potrošači smatraju da nakon što reklamiraju određenu robu i dobiju novi uređaj više nemaju pravo na garanciju.

Nije retko ni da trgovci u ovim situacijama odbijaju da daju novi garanti list kupcima uz obrazloženje da na to više nemaju pravo.

Ali, da li je to baš tako?

Sanja S. iz Kragujevca ispričala nam je svoj primer.

- Kupila sam usisivač u jednoj prodavnici bele tehnike, ali je on prestao da radi nakon malo više od godinu dana korišćenja. Kako je još uvek bio u garanciji, uzela sam fiskalni račun, garantni list i usisivač i zaputila se ka prodavnici gde sam ga i kupila. Reklamirala sam ga. Nakon nekoliko dana su me pozvali i rekli mi da je reklamacija prihvaćena, kao i da mogu doći po novi - kaže ona i dodaje:

- Izabrala sam novi usisivač, međutim, kad sam na kasi tražila novi garantni list rekli su mi da to ne mogu da mi daju i da nemam pravo na garanciju. Nisam znala šta da mislim. 

U udruženju za zaštitu potrošača Efektiva objašnjavaju da kada je zbog neispravnog funkcionisanja izvršena zamena stvari ili njena bitna opravka, garantni rok počinje teći ponovo od zamene, odnosno od vraćanja opravljene stvari.

- Često nam se javljaju potrošači koji muku muče sa trgovcima koji im po osnovu garantnog lista reše reklamaciju tako što im reklamiranu robu zamene za novu, ali im ne daju novi garantni list već insistiraju na tome da garantni rok nastavlja da teče kao da do zamene robe nije došlo - kažu oni i dodaju:

- Poslednji put kada smo imali ovakav slučaj, potrošač nam je ispričao da je pre usmenog odbijanja njegovog zahteva čuo kako jedan zaposleni u prodavnici prezrivo govori drugom zaposlenom: “Šta bi ovaj tvoj? Da posle stalno menja robu, i da mu stalno izdajemo novu garanciju?” .

Međutim, tvrde oni, ne samo što je odbijanje izdavanja novog garantnog lista sa novim garantnim rokom suprotno dobroj trgovačkoj praksi, već je ono i u suprotnosti sa Zakonom o obligacionim odnosima koji je na snazi još od 1978. godine.

- Ako potrošaču bude zamenjena roba ili mu bude izvršena bitna popravka robe (poput zamene ekrana na televizoru ili zamene procesora u laptopu), trgovac je po zakonu dužan da mu za zamenjenu (novu) robu, odnosno za robu na kojoj je izvršena bitna popravka izda novi garantni list, a garantni rok počinje da teče ponovo od zamene, odnosno od vraćanja opravljene stvari - kažu u Efektivi.

Ipak, važno je znati da garancija nije isto što i saobraznost proizvoda koja nam je zakonski garantovana u periodu od dve godine. Garanciju daje trgovac, a ona po pravilu mora biti bar mrvicu bolja po kupca od saobraznosti. 

Na pitanje da li se Zakon o obligacionim odnosima odnosi i na saobraznost, u Efektivi kažu:

- Saobraznost nije postojala u trenutku kada je pisan Zakon o obligacionim odnosima. Ipak, kako garancija mora biti bolja po kupca od saobraznosti, mi smatramo da se ovaj Zakon mora odnositi i na saobraznost - kažu oni.

 

Član 503 Zakona o obligacionim odnosima:

- U slučaju manje opravke, garantni rok se produžava onoliko koliko je kupac bio lišen upotrebe stvari.

- Međutim, kad je zbog neispravnog funkcionisanja izvršena zamena stvari ili njena bitna opravka, garantni rok počinje teći ponovo od zamene, odnosno od vraćanja opravljene stvari.

- Ako je zamenjen ili bitno opravljen samo neki deo stvari, garantni rok počinje teći ponovo samo za taj deo.

Šta raditi ako trgovac odbija da izda novi garantni list?

U Efektivi kažu da potrošači kojima se dogodi da trgovac odbije da izda novi garantni list mogu da urade nekoliko stvari.

- Potrošač može u pisanom ili elektronskom obliku da pošalje trgovcu reklamaciju sa upozorenjem na trgovčeve obaveze. Ako trgovac to odbije potrošač treba da se obrati tržišnoj inspekciji po osnovu člana 185 stav 1 tačka 13 Zakona o zaštiti potrošača. A taj član ovlašćuje tržišnog inspektora da proveri da li trgovac izdaje potrošaču garantni list, pa ako utvrdi da ovaj to ne čini – da mu naloži da nezakonitost ispravi i da ga eventualno kazni - savetuju u Efektivi.

 

 

 

Ostavite komentar