Ekonomija > Čuvarkuća

OMILJENI BUTIK SRPKINJA ZATVARA RADNJU NA BALKANU "Progutale" ga Zara i H&M?

Beneton nije uspeo da se prilagodi promenama na tržištu i postao je preskup

Izvor: K1info/index.hr

26/01/2025 > 13:10

podeli vest:

OMILJENI BUTIK SRPKINJA ZATVARA RADNJU NA BALKANU "Progutale" ga Zara i H&M?
Foto: Unsplash.com


Nakon 25 godina, Beneton je zatvorio svoj proizvodni pogon u Osijeku, čime je 260 radnika ostalo bez posla. Ovaj potez dolazi nakon obećanja od pre dve godine da će se otvoriti novih 300 radnih mesta, što je podržao i Grad Osijek, ali očigledno nije ispunjeno. Odlazak Benetona sa tržišta Hrvatske samo je deo šire slike propadanja ovog nekadašnjeg giganta.

Beneton je već duže vreme suočen s problemima. Na početku 2023. godine, prema informacijama iz Corriere della Sera, grupa je najavila zatvaranje čak 419 prodavnica širom sveta do kraja 2025. godine, od kojih je već zatvoreno 180. Od 2013. do 2023. godine, Beneton je pretrpeo gubitke od 1,6 milijardi evra, dok mu je matična firma Edizione pomogla sa 800 miliona evra.

Kako je nastao Beneton?

Beneton je svoje korene postavio 1965. godine u Bellunu, u severnoj Italiji, kada je Lućiano Beneton, zajedno sa svojom braćom i sestrom, otvorio prvi prodajni objekat. Brand je postao globalno prepoznatljiv zahvaljujući šarenim džemperima "United Colors of Benetton", a vrhunac popularnosti dostigao je tokom 1980-ih i 1990-ih. 

Beneton je postao poznat ne samo po svojim proizvodima, već i po provokativnim reklamama koje je radio sa fotografom Olivierom Toscanijem, koji je preminuo početkom ove godine.

Pad Benetona počeo sa "brzom modom"

Međutim, pad Benetona počeo je sa pojavom brendova brze mode kao što su Zara i H&M. Beneton nije uspeo da se prilagodi promenama na tržištu i bio je preskup da bi konkurisao bržim i jeftinijim brendovima. Dok su konkurenti ubrzavali proizvodnju i premeštali proizvodnju u Aziju, Beneton je insistirao na održavanju dela proizvodnje u Evropi, što je dovelo do većih troškova.

Iako je Beneton pokušao da se vrati uz stare reklamne kampanje, nove reklame su postale besmislene, a kompanija je zaostala u odnosu na konkurenciju. Problem je bio i u franšiznom modelu, koji nije omogućavao dovoljno fleksibilnosti da se brzo odgovori na promene tržišta, za razliku od brendova poput Zare i H&M-a koji su imali direktan nadzor nad svim aspektima poslovanja.

Benetonova borba sa smenom generacija i uvođenjem vanjskih menadžera, kao i uspon konkurencije koja je u velikoj meri savladala tehnologiju praćenja prodaje, dodatno su otežali poslovanje. Iako je neko vreme bio simbol modernog i šarenog brenda, Beneton se danas bori da preživi u svetu koji se brzo menja, gde je adaptacija ključ opstanka.

BONUS VIDEO

Ostavite komentar