Ekonomija > Čuvarkuća

Da li PRODAVAC ima pravo da vam prilikom REKLAMACIJE traži JMBG?

Prodavac ima zakonsku obavezu da postupi po reklamaciji i postupanje po toj svojoj zakonskoj obavezi ne sme da uslovljava potraživanjem JMBG

Izvor: K1info

04/08/2023 > 06:57

podeli vest:

Da li PRODAVAC ima pravo da vam prilikom REKLAMACIJE traži JMBG?
Foto: Shutterstock


Sve češće se mogu čuti pritužbe potrošača da su im trgovci prilikom reklamiranja robe, pored potrebnih podataka, tražili i jedinstveni matični broj građana (JMBG).

Većini taj zahtev probudi iznenađenost i sumnju, ali, kako kažu, uglavnom izdiktiraju prodavcu svoj JMBG jer nisu sigurni da li zaista taj podatak spada među obavezne prilikom reklamaranja oštećene robe. 

Sa druge strane, ima i onih koji se usprotive takvom zahtevu i odbijaju da bez razloga daju svoje lične podatke. Ipak, tvrde oni, pojedini trgovci ostaju istrajni u tome da bez toga kupac ne može da uloži reklamaciju.

Međutim, kako su objasnili u udruženju za zaštitu potrošača "Efektiva", potrošači nemaju nikakvu obavezu da prilikom reklamacije određenje robe ostave svoj JMBG. 

- Kad govorimo o reklamaciji, govorimo o ulaganju potrošačevog zahteva da mu se reši problem nesaobraznosti proizvoda (materijalni nedostaci stvari, neposedovanje osobina koje proizvod mora da ima čak i kad je tehnički ispravan), problem sa preplaćenom cenom, problem sa isporukom, problem sa neispunjavanjem usvojene reklamacije i sl. U tim zakonom predviđenim situacijama prodavac ima zakonsku obavezu da postupi po reklamaciji, i postupanje po toj svojoj zakonskoj obavezi ne sme da uslovljava potraživanjem JMBG broja od potrošača - istakli su oni.

U Efektivi su objasnili i u kojim slučajevima vam trgovac može zatražiti JMBG..

- Međutim, reklamacija nije ona situacija u kojoj vi tražite nešto od prodavca zato što vam se roba koju ste kupili kod njega u radnji ne sviđa ili vam ne odgovara, pa biste da je zamenite ili da dobijete novac nazad. Zakon ovu situaciju uopšte ne reguliše, pa ste prepušteni poslovnoj praksi trgovca - rekli su oni i dodali:

- Mnogi potrošači i dan danas misle da je ovo reklamacija. Nije. To je tzv pokajanje potrošača, i tu je u Srbiji potrošač prepušten dobroj volji trgovca, osim u sledećim, zakonom regulisanim slučajevima: kada je stvar kupio na daljinu, kada je stvar kupio izvan poslovnih prostorija trgovca, kada je stvar kupio u poslovnom prostorijama trgovca, ali na rate i kada je uzeo kredit, kupio nešto na lizing, zaključio kakvu finansijsku pogodbu i sl.
 

Ostavite komentar