Vesti > Društvo

Da li vam se desilo da PRITISNETE TASTER za pešake na semaforu, a ZELENO se i dalje NE PALI? Ovo je RAZLOG

Sistem može da produžiti zeleno svetlo i za vozače prepoznavanjem prisustva vozila, čime se smanjuju gužve

Izvor: K1info/telegraf.rs

04/08/2023 > 17:01

podeli vest:

Da li vam se desilo da PRITISNETE TASTER za pešake na semaforu, a ZELENO se i dalje NE PALI? Ovo je RAZLOG
Foto: Shutterstock


Stojite i nestrpljivo čekate zeleno svetlo da pređete ulicu. A onda, shvatite da ste zaboravili da pritisnete taster na semaforu kada vidite da to radi neki drugi, tek pristigli pešak.

Da li se baš odmah "pali" zeleno svetlo? I još važnije pitanje: Da li znate kako se taster uopšte pritiska?

Građane često bune tasteri na semaforima u glavnom gradu, a da bismo tu zabunu razrešili, zatražili smo objašnjenje od Sekretarijata za saobraćaj za korišćenje "pametnih semafora". 

Naime, na 322 raskrsnice postavljeni su semafori ovog tipa koji građanima olakšavaju prelazak na drugu stranu raskrsnice.

- Pešački tasteri predstavljaju elemente spoljne opreme svetlosne saobraćajne signalizacije, koji se postavljaju na lokacijama na kojima svetlosna signalizacija funkcioniše u detektorskom modu, odnosno u zavisnosti od saobraćajnog opterećenja u realnom vremenu. To su elementi preko kojih pešaci upućuju zahtev semaforskom upravljačkom uređaju za dodelu zelenog signala na određenom pešačkom prelazu - kažu za Telegraf iz Sekretarijata za saobraćaj.

Građani nisu sigurni da li svaki put treba da pritisnu taster ili će im se zeleno svetlo "upaliti" samo nakon izvesnog vremena.

- Tasteri se pravilno koriste ako se vrši najava jednim pritiskom dugmeta koje za to namenjeno. Ne postoje druge opcije korišćenja pešačkih tastera. Ako pešaci ne izvrše najavu na tasterima, a ako je po algoritmu funkcionisanja raskrsnice najava potrebna, onda zeleni signal za pešake neće biti aktiviran - objašnjavaju iz Sekretarijata.

Foto: Shutterstock

 

Nestrpljivi pešaci ispipaju taster sa svih strana, kao da traže da "ubodu" pravo dugme.

I zaista, postoje dva dugmeta.

- Postoje dve vrste pešačkih tastera: Taster koji emituje zvuk namenjen slepim i slabovidim licima. Zvuk se aktivira pritiskom na dugme sa donje strane uređaja i taster koji služi i za najavu pešaka i koji emituje zvuk namenjen slepim i slabovidim licima. Za prelazak ulice potrebno je pritisnuti taster koji se nalazi na uređaju na stubu semafora. Nakon što pešak pritiskom aktivira taster, nakon određenog vremenskog perioda dobiće zeleno svetlo - ističu.

Zašto i pored tastera čekamo na zeleno svetlo?

Svetlosna signalizacija u prestonici je modernizovana, čak na 322 raskrsnice postavljeni su ovi "pametni semafori", a ako vam se nekada čini da crveno svetlo predugo traje, to je zbog toga što je saobraćaj gušći, vozila je više i samim tim semafor će dobiti duže intervale zelenog svetla za vozila, objašnjavaju nam nadležni iz Sekretarijata za saobraćaj.

- U Beogradu je trenutno izvršena modernizacija svetlosne signalizacije na 322 raskrsnice kroz uspostavljanje sistema adaptibilnog upravljanja saobraćajem. Osnovna suština ovog sistema je prilagođavanje rada semafora saobraćajnim opterećenjima u realnom vremeneu u određenoj oblasti, na nekom koridoru i slično. Takva oblast naziva se zonom i sadrži uglavnom od pet do 25 raskrsnica - kažu oni.

Funkcionalno, ukoliko se povećava broj vozila u zoni način rada semafora se menja u tom smislu da se produžavaju vremena za opsluživanje nekih korisnika, tako da ako na nekom od smerova počne značajno da raste opterećenje, taj smer će dobiti duže intervale zelenog kako bi se vozila bolje opslužila, dodaju u Sekretarijatu.

U tom slučaju sistem menja način rada semafora i pokušava da optimizuje trajanje signala na raskrsnicama u zoni. Preispitivanje načina rada semafora vrši se u intervalima od tri do 15 minuta - kažu nadležni.

Foto: Shutterstock

 

Kao što pešaci mogu da aktiviraju zeleno svetlo za prelazak na drugu stranu raskrsnice, tako je ta opcija dostupna i vozačima. Neophodno je pravilno korišćenje detektora (tzv. induktivna petlja), koji su urezani u gornju površinu kolovoza, a iz Sekretarijata za saobraćaj dobili smo ilustracije na kojima je detaljno objašnjeno kako to izvesti.

- Prepoznavanjem prisustva vozila, sistem može produžiti zeleno vreme na određenom prilazu raskrsnici i na taj način smanjiti redove i čekanje u kolonama. Ukoliko se vozilo pravilno ne pozicionira iznad detektora ispred zaustavne linije, sistem neće imati pravu informaciju i neće moći da reaguje na pravi način, pa se može desiti da vozilo ne dobije zeleno svetlo - glase uputstva koja smo dobili iz Sekretarijata.

Ostavite komentar